To zakazuje od ledna ve městech a obcích do některých částí vjezd nákladním vozidlům, ale chybí dodatková tabulka, která povoluje na těchto komunikacích vjezd vozidlům do 3,5 tuny. Staré značky už neplatí, protože se doprava v ČR nemůže lišit od nařízeného stereotypu Evropské unie.

Podle nové právní úpravy tato značka nyní zakazuje například v Chotěboři vjezd nákladním autům bez ohledu na hmotnost, bez ohledu na to, zda se jedná o vozidla pošty nebo soukromé autodopravce. Toto omezení platí například v ulici Na Výsluní, ale je na více místech.

Na nové dopravní značení si stěžovala městskému úřadu firma, která nemohla dovézt zákazníkovi elektrickou postel, ale ukazuje se, že případů je víc.

Radnice hledá vhodné řešení

„Vezli jsme do Chotěboře známým z Brna z Ikey nábytek, ale najednou koukáme, že se do té ulice nedostaneme," posteskl si například Zdeněk Rýdl z Havlíčkova Brodu.

Dotazy k novému významu dopravní značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů přibývají. „Takže zásilkové služby zapláčou. Těžko budou jezdit jen tam, kde není zákaz a pak budou volat zákazníkům, přijďte si o tři ulice dále pro zásilku, váží jen 20 kilo," reagoval Petr Neuwirth z Chotěboře.

Změna dopravního značení je v kompetenci rady města.

„Připravuje se návrh, jak jednotlivé konkrétní značky vyřešit, provádí se jejich inventarizace z hlediska aktuální potřebnosti, protože mnohé jsou rozmístěny z dřívější doby, kdy byla ve městě jiná dopravní situace," vysvětlil tajemník městského úřadu Chotěboř Milan Linhart s tím, že většina z nich ale bude pravděpodobně vyřešena dodatkovou samolepkou.

„To přímo ve značce, jak to mají například v Hlinsku. Do doby konečného oficiálního rozhodnutí městská policie posuzuje případy porušení tolerantně, tedy ve většině případů domluvou, ale je to individuální dle závažnosti konkrétního přestupku," dodal Linhart.

Změna dopravního značení vzešla z Ministerstva dopravy, které rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 zákaz vjezdu nákladních automobilů.

Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie nákladních, komě obytných aut. Na zákaz vjezdu si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pick-upů. Takových značek jsou v obcích a městech desítky. Města jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, ale nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

„Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu," vysvětluje učitel autoškoly z Čáslavi Josef Weber.

Resort dopravy se brání, že změnu dlouho připravoval, autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května," upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold, s tím, že řidiči, kterých se to týká, mohou žádat o výjimky nebo lze ke značkám zákazu umístit dodatkové tabulky. „Takže se změní jedna věta v zákoně a bude kvůli tomu nutné nainstalovat tisíce dodatkových tabulek s textem mimo vozidla do 3,5 t. Za kolik desítek milionů z našich kapes to prosím bude tentokrát," komentoval na návrh mluvčího ministerstva soukromý dopravce Josef Gajdoš z Havlíčkova Brodu.

„Ministerstvo dopravy k této problematice uspořádalo bleskový průzkum mezi městskými úřady. Proti novému významu značky se totiž bouří jak podnikatelé, tak obce, pro které úprava znamená zvýšené finanční výdaje," vzkázal nespokojeným dopravcům v Chotěboři tajemník Linhart.

Město Chotěboř nemá zpracován pasport dopravník značek, ale i tak napočítalo asi 50 těchto značek na území samotného města a dalších zhruba 40 značek na území místních částí.

Řešením je buď osazení dodatkových tabulek, což je nejnákladnější řešení, případně odstranění vybraných značek úplně, či ponechání vybraných značek na místě.

„Po určitou dobu jsme doufali, že ministerstvo vrátí značce její původní význam, naděje však s časem klesá, protože bychom se odlišovali od úpravy v ostatních zemích EU," podotkl tajemník. V okamžiku, kdy se Česká republika stala součástí Schengenu, platí pro ni nařízení stejná jako v zemích EU, i co se týče dopravního značení. Z toho je zřejmé, že k úpravě dopravní situace v Chotěboři bude ještě zapotřebí určitý čas.