Z Čech a Moravy, ze Slovenska, Německa, Španělska a Velké Británie přijeli ti, kdo dosud neodložili fotoaparát na svitkový film, kinofilm nebo plošný film či dokonce skleněné desky. Odpůrci digitální techniky negativy i pozitivy pořád vyvolávají v zásadité vývojce, ustalují v kyselém ustalovači, nedbají na inhalaci výparů chemikálií v temných kobkách a zkažené oči u zvětšovacích přístrojů. Není radno ohrnovat nos nad fotografickým staromilstvím. Jednoduchost elektronické fotografie je pouze zdánlivá. O digitálních snímcích prý nemůže platit 90 let staré vyznání Josefa Čapka ze stati Nejskromnější umění: „Fotografie mne lépe poučila o hmotě i duchu, než mnohé obrazy.“   

K vidění je na dvě stě fotografií

V čele Asociace fotografů a uživatelů temných komor stojí havlíčkobrodský rodák, absolvent obchodní akademie v Chotěboři, Leoš Stehlík. „Fotografuji od dětství, i já jsem prošel digitálním obdobím, ale vrátil jsem se ke klasice. Dává mně více tvůrčího vzrušení a širší výtvarnou svobodu,” řekl Deníku pětatřicetiletý fotograf, který nyní žije a tvoří ve Velké Británii. Na výstavě v chotěbořském muzeu, kterou o víkendu zhlédli první návštěvníci, je zastoupeno třiatřicet fotografů z pěti zemí a k vidění je 200 vzorně adjustovaných snímků.  „Kolektivní výstavou a setkáním v penzionu v Bílku jsme potvrdili, že nejsme internetová komunita, ale tvůrčí klub,” uvedl Stehlík, když pro redakci zhodnotil čtyřdenní pobyt členů AFUK i s rodinami na Chotěbořsku.

Ivo Havlík