Přírodní podmínky v této chvíli ale stavbě nepřejí. „Stále se nacházíme v zimním období a lze provádět pouze stavební technologie odpovídající klimatickým podmínkám. Nyní pracujeme pouze na mostě přes Sázavu a na mostě přes Šlapanku. Zemní práce nelze provádět vůbec,“ řekl za investora, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Buček.

Postup prací na stavbě obchvatu sleduje také místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek. „Na obchvatu provádí stavební firma jenom drobné práce. Většina zaměstnanců je na dovolené. Aktuálně se pracuje na základech mostu u Stříbrného Dvora,“ informoval místostarosta na posledním jednání brodské zastupitele.

Začátek prací na obchvatu Brodu.
Na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu se zase pracuje

Řidiči v Brodě doufají, že se obchvatu dočkají. „Nebýt zbytečných tahanic s jedním umanutým sudičem, mohli jsme po obchvatu už jezdit,“ prohlásil profesionální řidič Josef Kubát.

Zimní mrazy

Rozsah prací na stavbě museli dělníci s ohledem na přírodní podmínky omezit už koncem loňského roku. Zimní mrazy zdržely například betonářské práce u mostu přes Šlapanku. „Stavební práce jsme přerušili koncem prosince, obnovu jsme naplánovali na leden v závislosti na aktuálních klimatických podmínkách,“ zrekapituloval Buček situaci z konce uplynulého roku. Přestávka na stavbě v prosinci ale byla plánovaná. Už krátce před ní se práce postupně omezovaly. Důvodem bylo hlavně počasí. To je třeba případ mostu přes řeku Šlapanku. „Postavili jsme skruž pod posledním polem,“ uvedl Buček.

Právě okolí mostu přes říčku Šlapanku a železniční trať na Jihlavu stavebníky zaměstnávaly nejvíc. Mezi mostem a mimoúrovňovou křižovatkou Skalka bylo nutné zrušit vysokou stěnu, po níž vedla původní silnice do průmyslové oblasti.

Historie obchvatu
Stavbu čtyřkilometrového obchvatu ŘSD zahájilo na konci roku 2019. Zakázku získalo sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr za cenu 1,6 miliardy korun. Nová část silnice propojí výpadovku silnice první třídy 34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice se silnicí první třídy 38 na Jihlavu. Městu Havlíčkův Brod se tak uleví od dopravní zátěže. Součástí stavby je jedenáct mostů.

Na krátkou dobu se příroda smilovala. Na začátku ledna až neobvyklé teploty dovolily dělníkům se dočasně na stavbu vrátit. To se odrazilo i na postupu prací. „Došlo k dokončení odtěžení skalního masivu u Skalky, kterou se tak podařilo spojit s navazujícím mostem přes údolí říčky Šlapanka,“ informoval Buček na začátku ledna.

Ilustrační foto.
Silné ranní mrazy na Vysočině: v Jihlavě padl teplotní rekord

Hned v prvním lednovém týdnu tak dělníci dokončili betonáž předposledního pole mostu přes Šlapanku, s tím, že dělníci pracovali i na dalších mostech. Třeba přes údolí Sázavy, který současně překlenuje i železniční trať. „Tady je před námi ještě betonáž dvou polí mostu. Aby ji však bylo možné provést, je třeba vybudovat poslední mostní pilíř, který se nachází v poměrně nedostupné části na břehu řeky Sázavy. Mezi ní a železniční tratí Havlíčkův Brod-Jihlava,“ vysvětlil Buček.

Po obchvatu se řidiči projedou koncem letošního roku.