Nové meteostanice „vyrostou“ tam, kde v zimním období dochází k častému namrzání vozovky a tvorbě závějí. „Na silnici I/34 je to úsek u Onšovic na Pelhřimovsku. Na silnici I/19 na Havlíčkobrodsku u Dobré. A na silnici I/37 u Křižanova na Žďársku. Posledně uvedená stanice tak bude vůbec první, která na silnici I/37 na Vysočině vyroste,“ informoval Martin Buček.

Silniční meteorologické stanice umožňují dispečinkům zimní údržby získávání, přenos a analýzu informací o aktuální meteorologické situaci na sledovaném úseku. „Na základě měření jejich senzorů a analytického vyhodnocení jednotlivých měření dokáže stanice varovat před hrozícími situacemi nebezpečnými pro silniční dopravu, jako jsou například námraza, led, mlha, silný vítr, náledí a mokrý nebo sněhem pokrytý povrch,“ vysvětlil Martin Buček.

Na Vysočině chybí pětasedmdesát policistů. Všechna oddělení mají mírné podstavy. Ilustrační foto.
Na Jihlavsku chybí policisté, v celém kraji dohromady pětasedmdesát

„Pracovat s těmito informacemi téměř v online čase ve vztahu ke konkrétnímu místu umožňuje pracovníkům údržby včas, efektivně a účinně na tyto kritické situace reagovat,“ dodal.

Senzory meteostanic snímají teplotu a vlhkost vzduchu a měří množství srážek. „Tam kde je to účelné, je přidaný senzor pro měření směru a rychlosti větru a dohledoměr. Standardem je minimálně jedno vozovkové čidlo a také jedna až dvě statické přehledové kamery,“ doplnil Buček s tím, že dispečer je tak schopný získávat informace o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí, vlhkosti vozovky, stavu povrchu vozovky, teplotě vzduchu, rosném bodu, relativní vlhkosti vzduchu i intenzitě srážek.