Do praxe tak uvedli nařízení radnice, která jejich nasazením reagovala na množící se kritiku lidí, kteří na sídlišti bydlí a často neměli kde zaparkovat svá vozidla. Parkovací místa jim totiž z větší části obsazovali přespolní řidiči, kteří jezdí do Havlíčkova Brodu za prací, na úřady, nákupy, k lékaři a podobně.

„A to byl onen pověstný kámen úrazu," zareagoval místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek. „Přičteme-li k tomu ještě vozidla zásobování, která do ulice V Rámech pravidelně zajíždějí, bylo jasné, že situace se stane ne-udržitelnou," dodal Honzárek a připomněl, že parkování je v tomto místě problematické již delší dobu. Bez ohledu na to, že vjezd do sídliště upravuje příslušná zákazová značka, opatřená dodatkovou tabulkou.

Kapacita parkoviště autům nestačí

„Kapacita parkoviště na sídlišti V Rámech není dostatečná. Na sto šedesát osm bytů, které tam jsou, připadá pouze sto čtyřicet pět parkovacích míst. Podle současných statistických hledisek, která počítají s jedním a půl vozem na jednu domácnost, jich tam tedy schází zhruba sto deset," upozornil vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Havlíčkově Brodě Martin Stehno s tím, že dispozičně nelze tamní stávající plochy pro parkování prakticky změnit.

Restrikce tedy byla prvním způsobem řešení. Ovšem nutno podotknout, že se neminula účinkem. „Přítomnost strážníků městské policie V Rámech byla a je znát. Počet volných míst se především v pracovních dnech, kdy to bývalo nejhorší, zvýšil. V poslední době jsem s parkováním problémy neměla. Volné místo jsem snadno našla," uvedla například Petra Miksová, která na sídlišti V Rámech bydlí.

„Dohled městské policie, která při kontrolách prověřuje oprávněnost jednotlivých řidičů vjíždět na sídliště V Rámech, ale není koncepčním řešením. Radnice proto bude muset, a to nejen V Rámech, ale prakticky v celém středu města, přistoupit k systematické regulaci takzvané dopravy v klidu. Ustavila proto odbornou komisi, která se touto problematikou zabývá," zdůraznil místostarosta Honzárek.

„Poplatky za parkování mají mít především regulační funkci. Jsou místa, která radnice v souvislosti s parkováním preferuje, a řidičům vychází vstříc i nízkými cenami parkovného, nebo parkováním zcela zadarmo. A naopak jsou místa, kde zdlouhavé parkování není žádoucí. Tak jako je tomu například v centru města, V Rámech, Na Výšině, v Pražské ulici, na Žižkově nebo na Letné. V tom případě musí nastoupit vysoký a regulační tarif," pokračoval místostarosta Honzárek.

Nevyloučil, že se v těchto uvedených lokalitách Havlíčkova Brodu objeví parkovací automaty a nové svislé i vodorovné dopravní značení. „Lidé, kteří v těchto čtvrtích a ulicích bydlí, by ale získali, řekněme, regulační karty, které by je povinnosti platit za parkování v automatech zprostily," dodal Honzárek.

Výsledkem práce uvedené komise, v níž jsou zástupci všech stran v zastupitelstvu města, příslušné odbory havlíčkobrodské radnice, městské policie i místního dopravního inspektorátu Policie ČR, by měla být studie, jež posoudí všechny možnosti pro optimální způsoby parkování ve všech problematických částech města. Studií se posléze budou zabývat rada i zastupitelstvo města.

Havlíčkův Brod ale není jediné město, které řeší problémy s nedostatečnou kapacitou starých parkovišť, jež nestačí rostoucímu počtu vozidel. Nedostatek parkovacích ploch už dlouho trápí obyvatele Chotěboře. V Ledči nad Sázavou při rekonstrukci sídliště Stínadla jsou nové parkovací plochy jednou z hlavních priorit. Aby parkovací plochy v Ledči nezneužívali řidiči odjinud, zavedla ledečská radnice na náměstí například parkovací automaty.