VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hradní most je v havarijním stavu. Oprava přijde na miliony

Ledeč nad Sázavou: Jediný příjezdový most k hradu v Ledči nad Sázavou je v havarijním stavu.

13.12.2012
SDÍLEJ:

Most Ledečského hradu. Klenutý přístupový most potřebuje opravu. Pak vydrží další desítky let.Foto: Deník/archiv

Jeho záchrana si vyžádá několik milionů korun. Pokud se nepodaří most opravit, hrozí v budoucnu jeho zřícení. Podle Luďka Šímy, jednatele společnosti Hrad Ledeč nad Sázavou, pochází most v podobě, v jaké ho znají místní lidé i návštěvníci hradu, z konce 17. století.

Vznikal jako příjezdová cesta k letohrádku a zahradám šlechtického rodu Thunů.

„Původně most tvořily kamenné pylony s dřevěnou vozovkou. Zhruba o sto padesát let později, v roce 1839, byl hradní most zaklenut kamenem. Takto stavba vydržela prakticky až do současnosti, nicméně zub času se na ní již řádně podepsal. Do oprav příjezdového mostu nebylo investováno mnoho let," popsal situaci  Šíma.

Při technické prohlídce mostu vyšlo najevo, že spárování betonem, které bylo v rámci oprav kdysi prováděno, historické stavbě víc uškodilo, než pomohlo.

Beton most uzavřel

„Naši předkové byli skvělí stavitelé a rozuměli svému řemeslu. Vápenné technologie, které používaly, umožňovali stavbám dýchat a propouštět vodu. Beton naopak stavbu uzavřel, takže most nemůže dýchat a pilíře praskají. Most je v havarijním stavu," zdůraznil Šíma.
V současné době připravuje společnost Hrad Ledeč nad Sázavou projektovou dokumentaci, aby mohla požádat o státní dotace na plánovanou rekonstrukci.

Její způsob  společnost konzultuje s památkovým ústavem v Telči. Ten musí způsob rekonstrukce, ale také použité technologie schválit. „Vápenné technologie se sice prodraží, ale zase máme záruku, že most po rekonstrukci vydrží mnoho let," pokračoval Šíma a dodal, že příprava projektové dokumentace zabere nejméně půl roku.

Ovšem nejobtížnější fáze celého projektu na organizátory teprve čeká: Musejí na záchranu historické památky sehnat peníze. „Chceme vyzkoušet všechny možné dotace, ať už z Ministerstva kultury či Evropské unie. Předběžná částka se odhaduje na osm milionů korun. Pokud se nám ale nepodaří most zrekonstruovat, vydrží maximálně pět až deset let," upozornil Šíma. „Pak už se turisté po příjezdové cestě ke hradu nedostanou, neboť by se most mohl zřítit," konstatoval Šíma.

Není bez zajímavosti, že most ledečského hradu prošel i stavebně historickým a archeologickým průzkumem. „Patu mostu se podařilo obnažit do hloubky 2,6 metrů, a tak bylo nejlépe vidět, jak původně most vypadal, jak bylo okolí hradu postupně zanášeno různouzeminou," popsal   Šíma.

Ten dodal, že během průzkumu byly nalezeny například různé keramické úlomky. „Ty si archeologové odvezli a uloží je zřejmě v nějakém depozitáři," podotkl Šíma s tím, že hrad neplánuje uspořádat z těchto nálezů nějakou zvláštní výstavu. „V současné době totiž podobnou výstavu už máme. Městské muzeum dokumentuje vývoj hrnčířství na Ledečsku," upřesnil Šíma.
Vlastníkem ledečského hradu je společnost Hrad Ledeč nad Sázavou, a tu zase pro změnu vlastní město Ledeč nad Sázavou a společnost AquaComp Hard.

Hradní most v Ledči nad Sázavou ale není na Havlíčkobrodsku jediný, který potřebuje opravit. Také historický most v Ronově nad Sázavou, který letos při jarním tání poničily ledové kry a později i traktor s vlekem, čeká na zásadní stavební zásah.

„V příštím roce bude rekonstrukce historické stavby pokračovat za finančního přispění státu a Kraje Vysočina, svůj podíl přidá samozřejmě i město," informoval starosta Přibyslavi, pod kterou Ronov nad Sázavou administrativně patří, Jan Štefáček. Původně měla rekonstrukce mostu stát asi 600 tisíc korun. Kolik bude stát příští rok,  to není starosta Štefáček schopen určit přesně. Ale podle předpokladů půjde možná až o čtyři miliony korun.

Autor: Štěpánka Saadouni

13.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 170 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník pásového bagru. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 170 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - zručnost, samostatnost, spolehlivost, strojnický průkaz, - obsluha minirypadla Komatsu PC 26 MR3, obsluha rypadla KOMATSU PC 88 MR, - prac. poměr na 1 rok, poté prodloužení na dobu neurčitou, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Eltico s.r.o. - pracoviště, Strojírenská, č.p. 81, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Martina Cudlínová, +420 608 299 553. Výroba - Výroba Obsluha strojů 14 900 Kč Obsluha kovacích lisů a bucharů obsluha lisu. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 12. Poznámka: - obsluha lisů, výměna lisovacích nástrojů, manipulace s materiálem, odebírání výlisků, vizuální kontrola hotových dílů, - příspěvek na sportovní vyžití formou účelových kuponů, nebo na nákup vitamínů formou účelových kuponů, - v případě zájmu o nabízenou pozici je nutné zúčastnit se náborového dne, který se koná každou středu v 8:30 hodin v sídle společnosti (není třeba se hlásit předem). Pracovní pozice jsou obsazovány průběžně - lze se tedy domluvit na nástupu ihned, nebo až např. po uplynutí výpovědní lhůty.. Pracoviště: Futaba czech, s.r.o., Baštínov, č.p. 130, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Markéta Bartáková, +420 569 496 415. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 19 000 Kč Svářeči svářeč. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - prac. doba po-pá: 5:30-14:00 a 14:00-23:00 hodin (v pátek 14:00-18:00 hod.), - prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Z o k  -  system s.r.o. - pracoviště, Mlýnská, č.p. 3887, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Miroslava Plevová, +420 569 333 922,775 394 964. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 21 500 Kč Stavební a provozní elektrikáři provozní elektrikář průmyslových instalací. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21500 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: mzdové ohodnocení se odvíjí od dosavadní praxe, ochotě příležitostně vycestovat, případně jazykových znalostí a je uvedeno bez příplatků za služební cesty, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Kopecky - cheops s.r.o., Hromádky z Jistebnice, č.p. 1725, 583 01 Chotěboř. Informace: Jana Kopecká, +420 725 518 738.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Shromáždění k výročí 17. listopadu.
9

Jak jsme se změnili 1989–2018

Videosouhrn 16. listopadu 2018

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Bleskurychle rozhádaný Krumlov a vtip, který se stal skutečností: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 14. a 15. listopadu 2018.

Bohoslužba, věnovaná nedonošeným dětem je připomínkou rozměrů života člověka

Havlíčkův Brod - Bohoslužba za děti do dlaně, jejich rodiny a zdravotníky se koná v sobotu 17. 11. 2018 ve 14.30 hodin v kapličce Ke cti Panny Marie v Antonínově Dole.

Vysočina požádá o stovky milionů pro silnice

Vysočina – Kraj Vysočina bude žádat o stovky milionů, které by chtěl využít na výstavbu nebo modernizaci krajských silnic.

Jihlavě se v neděli raději vyhněte. Ráno se uzavře Jihlavský tunel

Jihlava – S dopravními komplikacemi musejí tuto neděli počítat všichni, kteří se vypraví do Jihlavy. Od osmi hodin od rána do dvou hodin odpoledne bude totiž uzavřený Jihlavský tunel. Po tuto dobu budou řidiči jezdit po objízdných trasách. Tunel během šesti hodin projde kontrolou, a v případě potřeby i těmi nejnutnějšími opravami.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT