Kraj Vysočina se již se společností Icom transport dohodl. „Ze strany dopravce je daná smlouva podepsaná, nyní probíhají administrativní kroky související se zveřejněním smlouvy v registru smluv. Za Kraj Vysočina byla podepsána už v pondělí 29. ledna hejtmanem Kraje Vysočina Vítězslavem Schrekem,“ informoval Martin Hyský, zastupitel Kraje Vysočina pro strategické projekty.
Dopravce Icom na základě smlouvy zahájí provoz na Havlíčkobrodsku od 1. února 2025. „Nové desetileté smlouvy přinesou cestujícím zlepšení kvality služby. Především bezbariérové autobusy nebo elektronické odbavování. V následujících měsících budou probíhat standardní jednání jak s dopravcem, tak i s jednotlivými obcemi v konkrétní oblasti. Cílem je seznámit je s podobou jízdních řádů účinných od 1. února příštího roku,“ sdělil Hyský. Informaci o podpisu smlouvy Deníku potvrdila za Icom transport i jeho mluvčí Michaela Doležalová.
Cestujícím, kteří se linkovými autobusy denně přepravují, je většinou jedno, jaké logo na sobě budou autobusy mít, hlavně když pojedou. „Pro nás je důležité i do budoucna zachovat hustotu a kvalitu spojů aspoň v dosavadní výši. V některých případech bychom rádi nějaké spoje přidali, hlavně v malých obcích. To záleží na dohodě s krajem,“ řekl Deníku Miloš Starý, předseda Svazku obcí Podoubraví ze Sobíňova.
Cestující Lenka Chladová ze Světlé nad Sázavou uvítá, když bude na autobusových linkách jezdit opravdu víc nízkopodlažních autobusů, protože po schodech se jí do autobusu hlavně v zimě špatně nastupuje. Obyvatelé Malčína se podle starosty Zdeňka Vacka smířili s tím, že o víkendu z Malčína do okolních měst nejezdí nic. „Doufám, že zůstanou zachovány aspoň dosavadní spoje, hlavně školní autobusy. Většina lidí má u nás auto i dvě, aby se dostali kam potřebují. Na autobusy se už nespoléhají,“ konstatoval.
Čtyřicet řidičů
Dopravní společnost Arriva zaměstnává na Havlíčkobrodsku zhruba čtyři desítky řidičů, ale k budoucnosti se vyjadřovat nechce. „Smluvní zajištění výběru dopravců není vyřízeno, do té doby si dovolíme nevyjadřovat se,“ vzkázal mluvčí Arrivy Jan Holub.
Deník ale s některými řidiči hovořil. O změně dopravce už vědí. Svá jména zveřejnit nechtěli, ale někteří už mají jasno. „Na nové linky bude Icom určitě potřebovat řidiče. Pokud nabídne slušnou mzdu, změníme zaměstnavatele,“ řekli Deníku. Podle společnosti Indeed se průměrný plat řidiče autobusu pohybuje kolem 31 až 34 tisíc hrubého.
Na základě doporučení výběrové komise o tom rozhoduje krajská rada. Předpokládaná hodnota desetiletých smluv na autobusové dopravce pro celý kraj se podle údajů kraje v součtu pohybuje mezi osmi až deseti miliardami korun. U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí autobusovým a vlakovým dopravcům ztráty, které se pohybují ve stovkách milionů korun. Linkové autobusy za rok ujedou skoro 22 milionů kilometrů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Místo jídelny stavební buňky. Žáci školy Konečná v Brodě obědvají v provizoriu