Chodí tak do úplně běžného zaměstnání. „Jediné, v čem mají úlevy, je pracovní doba. Mají totiž zkrácené úvazky. Jedna klientka našla práci ve škole a dva dochází do skláren. Jsme moc rádi, že se toho tito zaměstnavatelé nebáli a dali jim šanci,“ ocenila Pajerová.

Jednou z nich je například paní Lenka, která začala pracovat letos v lednu. „Dvakrát týdně chodím do skláren. Skládám krabičky, do kterých se dávají skleničky. Práce mě baví a kolegyně mám také dobré,“ svěřila se klientka Domova Háj.

Nová práce ji baví víc

Paní Lenka dřív pracovala na chráněném pracovišti. „Uklízela v hotelu. Říkali jsme si ale, že to tam zvládá velice dobře a že by se mohla posunout dál,“ pověděla pracovnice Domova Háj Andrea Šeredová. „Navíc skládání krabiček mě teď baví více,“ doplnila s úsměvem paní Lenka.

Pracanty si chválí i ve sklárnách. „Jsou šikovní a práce jim jde od ruky. Dva týdny, než se zaučili, sem s nimi chodili asistenti. Teď už ale vše zvládají bez problémů sami,“ prozradila Jarmila Vykoukalová, vedoucí balicí linky v Crystalite Bohemia.

Další z klientek, která nyní pracuje jako uklízečka, se dokonce rozhodla pro rekvalifikační kurz. „Chtěla si rozšířit obzory a v budoucnu se přesunout na jinou pozici. Navštěvuje teď proto kurzy na pomocnou sílu v kuchyni,“ sdělila Šeredová.

Kontakty a kamarádi

O zařazení do pracovního procesu si klienti rozhodli sami. „Bavíme se o běžném způsobu života, k němuž samozřejmě patří i práce. Není to však jen o získání příjmu, ale i o navázání kontaktů a získání nových kamarádů. Vedeme je i k tomu, aby uměli základy na počítači a měli určitou finanční gramotnost,“ podotkla Šeredová.

Počítač jim je při shánění práce velkým pomocníkem. „Na internetu se společně díváme na volná pracovní místa. Poté si klienti zkouší i sami napsat e-mail, ve kterém se ptají, jestli by mohli přijít na pracovní pohovor,“ popsala Šeredová. „Dost věcí již zvládají samostatně, my je v podstatě jen jistíme,“ doplnila.

Klienti Háje, kteří se na volný trh práce necítí, mohou navštěvovat chráněná pracoviště. „Jedna klientka například pracuje v Bistru Dobrá duše, které funguje pod Fokusem Vysočina, a dva klienti chodí uklízet před samoobsluhu ve Světlé. Rádi bychom v tomto nastoleném trendu pokračovali i do budoucna,“ uzavřela ředitelka Pajerová.