Obchvat Havlíčkova Brodu, kolem něhož se vedou bouřlivé diskuse už minimálně čtyři roky, má za cíl spojit výpadovku na Jihlavu a Humpolec, tedy silnice první třídy číslo 38 a 34. „Jihozápadní obchvat je pro nás důležitou investicí. Propojuje dvě důležité silnice s dálnicí D1,“ oznámil na posledním jednání zastupitelů Aleš Kratina, ředitel krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Jihlava (ŘSD). Jak upřesnil, město Havlíčkův Brod navrhuje šest variant. Všechny ŘSD posoudí a nejpozději na podzim letošního roku rozhodne. „Posuzovat to budeme hlavně z ekonomického pohledu,“ zdůraznil Kratina.

Obchvat u Šmolov, části města Havlíčkův Brod, je pověstný horký brambor od samého začátku. Každá varianta jeho možné trasy vyvolala protesty obyvatel. Předseda osadního výboru Šmolovy Leoš Vaněček už nechce o obchvatu slyšet. „Máme toho už dost. Radnice v Brodě si stejně prosadí svou. Poslední varianta šestá je nejhorší, obkrouží Šmolovy a celou obec zavře. Jen aby vyhověli jednomu člověku, kterému se nelíbí mít obchvat blízko svých pozemků“ prohlásil Vaněček s tím, že do roku 2030 je stejně ještě daleko.

A rozhodnout by podle něj měla varianta nejrozumnější ne nejlevnější. „Já například už bych žádný další obchvat nestavěl. Ten jihovýchodní, co otevřeli nedávno, pomohl hodně. Nákladní doprava už přes obec jezdí minimálně,“ poznamenal Vaněček. Podle ředitele krajské pobočky ŘSD Kratiny ale jihovýchodní obchvat jako stavba nemůže zůstat osamocený.

Větší klid, co do dopravní zátěže, vnímají i obyvatelé Humpolecké ulice v Havlíčkově Brodě. Někteří by si jihozápadní obchvat města naopak přáli co nejdříve. Michal Voháňka, který na Humpolecké vlastní obchod s potřebami pro zvířata, upozornil, že pravidelná dopravní zátěž mu kazila i podnikání. „Mám na mysli ty dlouhé nehybné kolony od Humpolce i v opačném směru. Mám obchod hned u silnice. Když přijeli zákazníci autem a potřebovali naložit pytle s krmením, neměli kde parkovat, tak jeli pryč,“ vysvětlil Voháňka. Jak dodal i z jeho pohledu by byl obchvat u Šmolov pro klid na Humpolecké ideální, ale nevěří, že k jeho stavbě dojde rychle.

Varianty obchvatu

  • 1. Od Selské jizby ke Šmolovům. Pod průmyslovou zónou kruhový objezd. Doprava by jezdila přes Šmolovy dál.
  • 2. Od Selské jizby trasa křížem přes silnici mezi části Šmolovy a Občiny. Lipku a Šmolovy by obchvat minul asi o sto metrů a napojil se na silnici před Michalovicemi.
  • 3. Skoro stejně jako dvojka. Jen část Lipku a Šmolovy by trasa obchvatu minula o pár metrů dál.
  • 4. Od Selské jizby na Michalovice. Na silnici by se trasa napojila těsně před vsí. Šmolovy by minula, ale zase by zabrala katastr Lípy a Michalovic. Na trase by muselo být několik mostů. Podle ŘSD jde o nejdražší variantu. Nově upraveno tak, že trasa povede dál od Šmolov. Dlouhý most nahradí dva kratší. Místo kruhového objezdu mimoúrovňová křižovatka se silnicí na Lípu. Tato varianta je už mimo hru.
  • 5. Jen jiná varianta verze čtyři. Nově upraveno tak, že trasa povede dál od Šmolov. Dlouhý most nahradí dva kratší. Místo kruhového objezdu vznikne mimoúrovňová křižovatka se silnicí na Lípu.
  • 6. Obkrouží Šmolovy kolem dokola tak důkladně, že je podle obyvatel obce uzavře natolik, že nebudou moci jít ani na procházku po okolí.

Podle zastupitele města Tomáše Hermanna je v úvaze několik tras budoucího obchvatu a změna územního plánu není jednoduchá, zvlášť, když jedna z variant míří do katastru jiné obce. „Jihozápadní obchvat nás trápí a ještě dlouho bude,“ dodal jeho kolega Jan Schwarz.

Až se ŘSD rozhodne, kterou variantu vybere, začne projektování dokumentace pro územní rozhodnutí, pak výkupy pozemků, nakonec soutěž na zhotovitele. „Se stavbou počítáme kolem roku 2030,“ upřesnil Kratina.