„Trasa Havlíčkův Brod – Jihlava měří 27 kilometrů. Dnes je obyčejné jízdné 48 korun, studenti a senioři 65 a víc se státní slevou dnes platí 12 korun. Nově bude cena obyčejného jízdného 49 korun, pro studenty a seniory se cena nezvedne,“ informovala Gabriela Novotná, regionální mluvčí Českých drah pro Vysočinu.
Podraží i jízdné na trase Jihlava – Náměšť nad Oslavou, která měří 61 kilometrů. Dnes je podle mluvčí Novotné obyčejné jízdné 94 korun. „Studenti a senioři cestují za 23 korun, nová „obyčejná“ cena bude 96 korun, pro studenty a seniory bude cesta stát 24 korun, zvýšení nejvyššího obyčejného ceníku je o 2 koruny, u žáků nebo seniorů o 1 korunu,“ dodala Novotná.
Inflace zvedá ceny
Jak vysvětlila, letošní inflace ovlivní základní ceníky Českých drah. „Inflace 2,5 % tak zvedne na příští rok o stejnou výši ceny obyčejného, zákaznického a dalších druhů jízdného, které je ze základního ceníku vypočítáno. Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se tak zvedne o 1 až 2 koruny, například u vzdálenosti 25 kilometrů to bude ze 45 na 46 korun, u vzdálenosti 50 kilometrů ze 79 na 81 korun. U větší vzdálenosti, například 100 kilometrů, ze 147 na 151 korun,“ upřesnila Novotná s tím, že nově jsou zavedeny traťové jízdenky také pro držitele státní slevy pro seniory 65+. Navíc dráhy podle Novotné zavádějí slevu s názvem Region. Dostupná bude ve všech prodejních místech,a platit bude jen v rámci cestování na příslušných tratích, kde České dráhy poskytují slevu 25 % bez prokazování nároku na slevu.
Včasné jízdenky skončily
Od září platí na vlaky a autobusy 75% sleva pro vybrané skupiny. Ovšem jako důsledek České dráhy zrušily nabídku včasných jízdenek. Od začátku září platí sleva 75 % na jízdenky ve vlaku i autobusech pro děti, mladistvé, studenty do 26 let a pro důchodce starší 65 let.
„Tuto slevu schválila vláda Andreje Babiše na začátku roku 2018, a jak jsme mohli slyšet, neměla sleva ovlivnit cestování běžných cestujících. V žádném případě se ale 75procetní sleva pro vybrané skupiny neměla dotknout cestování ostatních,“ stěžuje si Havlíčkobrodskému deníku Milan Kubát z Havlíčkova Brodu, který jezdí pracovně často do Prahy.
Prodejní systém dopravce skutečně prošel výraznou změnou. Takzvané Včasné jízdenky, které České dráhy nabízely pro cestování mezi většinou měst v Česku s nižším tarifem, než činí kilometrické jízdné, úplně zmizely. Částečně je nahradily takzvané SuperAkční jízdenky, které lze ale koupit jen přes e-shop a jsou vázané na konkrétní vlaky. Dosud je dráhy nabízely pouze na třech trasách z Prahy na Moravu.
Změnu jsem zaznamenal poté, co jsem naštívil web ČD, abych dopředu koupil Včasné jízdenky na cesty, které mě čekají a měl je tak za co nejvýhodnější cenu. A koukám, nic takového už tam neexistuje. E-shop mi nabídl pouze SuperAční, Akční a kilometrické jízdenky,” konstatoval Dominik Havel na portálu Vlaky.net.
Vyšší komfort cestování
České dráhy tvrdí, že nový systém nasměruje cestující hledající nejnižší cenu do prázdnějších spojů. „Systém SuperAkčních jízdenek využívá podobné principy jako prodejní systémy soukromých dopravců a využívá známé údaje o obsazenosti vlakových spojů. Systém SuperAkčních jízdenek tak nasměruje cestující díky nejvýhodnějším cenám do prázdnějších spojů. Lidé tak mohou na svých cestách více ušetřit, naopak ve špičkových vlacích díky tomu může počet cestujících s levnou jízdenkou klesnout a vlaky tak nabídnou vyšší komfort cestování,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
V praxi tak mohou podle Šťáhlavského na některých trasách jezdit cestující ještě levněji než dosud. Například na spojení Praha – České Budějovice může dospělý bez slev ušetřit šest korun. Akční jízdenka dosud stojí 165 korun, nově je v prodeji i Superakční za 159 korun. Úspora se týká ale hlavně tras mezi velkými městy, kde je i konkurence autobusů.
„Věřím, že třeba starobní důchodci slevy určitě uvítají, přece jenom státní důchody nejsou nejvyšší. Je mi jasné, že kompenzace za zlevněné jízdné bude dopravcům proplácet stát, takže tak nějak z mých daní i já přispěji na každého jednoho důchodce,“ konstatuje Milan Kubát. Jak dodává, včasné jízdenky mu umožňovaly docela výrazně snížit cenu jízdného, pokud si koupil jízdenku v předstihu. V kombinaci s InKartou pak byla úspora ještě výraznější.
Je pravda, že České dráhy zavedly i náhradu za zrušené včasné jízdenky a to jízdenky takzvaně Akční a SuperAkční. „Rozhodně se ale nejedná o plnohodnotnou náhradu, tyto nové akční jízdenky se vztahují pouze na některé spoje, například se vážou na konkrétní vlak. Tedy pokud chcete jet opravdu za stejnou cenu jako se včasnou jízdenkou, tak nově máte možnost si takovou jízdenku například koupit na vlak v sedm večer. Na vybraných rychlících přes den možná chytnete ještě další výhodnou, ale na všech ostatních pojedete za běžnou kilometrovou cenu,“ upozorňuje server Aktualně.cz.
Jen vybrané vlaky
Rozdíly v cenách nevypadají tak hrozivě, v podstatě cena za včasnou jízdenku rovná se podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského SuperAkční sleva, ovšem stím, že současné nejnižší ceny (SuperAkční) platí jen na vybrané vlaky. Například v případě trasy Praha - Jihlava je to pouze 6 ze 14 spojení. Takže k plošnému zdražení nedošlo. Ale levnější jízdenky se budou podle názoru zklamaných cestujících hůře kupovat a budou vázané pouze na konkrétní vlak.
„Dříve stačilo si jízdenku koupit pouze s dostatečným předstihem a použít jste ji mohli vlastně kdykoliv během dne. Stačilo si koupit jízdenku na ranní vlak, kterým jste ale nemuseli jet, jízdenka platila i na jakýkoliv vlak jedoucí po zakoupeném spoji,“ vysvětluje Milan Kubát.
Příklady, jak se mění cestovné kvůli zrušení včasné jízdenky
Trasa / Cena včasné jízdenky / Současná cena / Současná SuperAkční sleva
Praha - Brno 159,- / 179,- / 109,-
Praha - Ostrava 199,- / 260,- / 184,-
Praha - Jihlava 119,- / 174,- / 119,-
Praha - Kolín 49,- / 71,- / 49,-
Brno - Břeclav 45,- / 68,- / 45,-
Brno - Třebíč 49,- / 73,- / 49,-
Ostrava - Olomouc 59,- / 160,- / 60,-
Zdroj: České Dráhy