Ředitel školy Ota Benc uspořádal v této souvislosti anketu, prostřednictvím které oslovil především rodičovskou veřejnost.
Anketa rozdělila rodiče dětí školou povinných na dva tábory. Sdružení rodičů se v této souvislosti dokonce obrátilo na městské radní. Podle nich se o změně začátku výuky na základní škole bude dále jednat. Výuka by měla nově začínat ne o půl osmé, ale až o třicet minut později. Důvodem je to, že v anketě na webu školy hlasovalo zhruba 1 500 respondentů, což je, vzhledem k počtu žáků školy, zavádějící, vyjádřili se radní.
„Když jsem připravoval anketu na téma posunutí zahájení vyučování o půl hodiny, a to na osmou hodinu ranní, netušil jsem, jaký zájem vzbudí. Tradice je tradice, a tak se na našich webových stránkách rozpoutal nefalšovaný boj zastánců zachování současného stavu a těch, kteří si myslí, že začínat vyučování už o půl osmé je přece jen trochu brzy," řekl k anketě ředitel ždírecké školy Ota Benc.
Jak se ukázalo na webu, rozdíl mezi oběma tábory byl minimální. „Dá se říci, že ždírecká veřejnost je rozdělena na dvě téměř identické skupiny. Zastánců změny bylo 50,8 procenta a příznivců současného stavu 49,2 procenta. Hlasování v anketě se zúčastnilo více než 1 150 respondentů, a to je překvapivě vysoké číslo, dokazující zájem o tuto záležitost," pokračoval Benc.
Město chce jednat také s dopravci
Podle místostarosty města Ždírec Bohumíra Nikla není posunutí školní výuky vůbec jednoduchá záležitost. A to především s ohledem na skutečnost, že hodně žáků do ždírecké školy dojíždí z okolních obcí. V takovém případě je podle Nikla potřeba řešit návaznost autobusových spojů a rovněž pozměnit pracovní dobu ve školní družině.
„Budeme o případných změnách dál jednat, hlavně s dopravci, zda by byly možné příslušné úpravy jízdního řádu," upřesnil místostarosta další postup.
Základní škola a Mateřská škola Ždírec nad Doubravou má kapacitu 460 žáků a v současné době poskytuje vzdělání více než třem stovkám dětí.
„Já už mám děti odrostlé, vnuky ještě malé, ale myslím, že posunutí výuky o půl hodiny, by mým vnoučatům nevadilo," míní například Jiří Půža.
Podle další obyvatelky Ždírce, Ivy Blažíčkové, v diskusi nad začátkem výuky ve škole hraje u některých rodičů určitou roli zřejmě i síla zvyku, neboť o půl osmé se ve ždírecké škole začínalo celá léta. „Problém samozřejmě může být u dětí, které do školy dojíždějí. Rodiče mají obavy, že by děti na konci posunutého vyučování nestihly autobus domů," připouští Blažíčková.
„Je zřejmé, že v případě odpůrců změny hrály velkou roli obavy o dojíždějící žáky. Sám jsem v listopadu několika rodičům osobně celou záležitost vysvětloval a totéž jsem provedl i na schůzce se zástupci rodičů dne 21.11. Myslím si, že je důležité znovu jednoznačně říci, že posunutí zahájení výuky nelze provést bez dokonalé přípravy. Především je třeba vyřešit příjezdy a odjezdy dojíždějících žáků, kterých je víc než třetina z celkového počtu žáků základní školy. To je ovšem velký problém, který se musí řešit jednáním se zřizovatelem a Krajem Vysočina, který objednává a dotuje dopravu žáků do školy," chápe obavy rodičů ředitel Benc. Pokud by ta jednání byla úspěšná, ředitel je v této chvíli spíš pesimista, pak by následoval druhý krok. Podrobný a závazný průzkum zájmu rodičů o posunutí zahájení výuky doprovázený informační kampaní ze strany školy.
„Pokud by na straně rodičů byl většinový zájem realizovat posunutí začátku výuky, připravili bychom ve škole nezbytná organizační opatření. Nutno však říci, že taková zásadní změna může proběhnout až se začátkem nového školního roku, úmyslně nesděluji jakého, protože jednání o změnách v dopravě mohou být komplikovaná. Na základě výsledku ankety oslovím zřizovatele a pokusíme se společně postupovat v dalším řešení této záležitosti. Veřejnost a rodiče budu průběžně informovat o situaci," vysvětluje ředitel Benc další možný postup s tím, že ho potěšil obrovský zájem o anketu, což výrazně zvýšilo sledovanost webových stránek školy.
„Google Analytics nám oznámil, že počet zobrazení našich stránek dosáhl za měsíční období počtu kolem 14 000, což je na školní web neuvěřitelné číslo," konstatuje s potěšením ředitel Benc. Podle jeho názoru ankety jsou dobrou metodou, jak zvýšit zájem, a proto škola neprodleně připravila pro rodiče další téma, a sice zda by přímo v každodenní školské praxi měly být používány takzvané tablety.