Protihluková stěna se v Radostíně už staví. „Podél silnice jsou železobetonové sloupky a v nich panely pro stavbu stěny,“ informoval Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Silnice bude podle Bučka i dobře odvodněná. V současné době je kvůli stavbě silnice částečně uzavřená, auta jezdí kyvadlově podle semaforu.

Stěna oddělí Radostín od hlučné silnice ve směru od Havlíčkova Brodu po levé straně. Jenže i na pravé straně je několik domků. Jeden přímo u silnice. Majitelům ale ŘSD nechalo vyměnit stará okna za zvukotěsná. „Jenže okna jsou už stará. Randál slyšíme pořád. Stěna proti hluku naproti je nám houby platná,“ postěžoval si Miloslav Kotěra, který v domku u silnice bydlí.

Naopak rodina Ludvíkových hned vedle je smířená. Domek kupovali prý už s tím, že leží u silice. Protihlukovou stěnu nechtějí ani za nic.

Jak vysvětlil starosta Radostína Petr Zadina, s návrhem, že by vesnice měla mít protihlukovou stěnu, přišel asi před šesti lety jeden z místních obyvatel. „K nám se přistěhoval a měl za chvíli rámusu dost. Tak zavolal hygieniky a nechal si hluk změřit,“ upřesnil starosta.

Další měření ukázalo, že obec je skutečně přetížená dopravou. Starosta ukázal Deníku seznam, který zpracovala specializovaná firma. Ta sledovala situaci v Radostíně loni v srpnu během čtrnácti dnů. Ukázalo se, že vesnicí projede za den přes deset tisíc aut. Z toho většina překračuje rychlost v obou směrech.

Radostín a Slavníč oddělí od přetížených silnic protihluková stěna. Stavba stěny v Radostíně začala v březnu. Měří 240 metrů, vysoká je necelé tři metry. ŘSD za ni zaplatí přes devět milionů korun.

Neuvěřitelných třináct let čekali na protihlukovou stěnu ve Slavníči u Herálce. Několikrát o tom psal i Deník. Jen několik metrů od krajního domu ve Slavníči vede dálnice D1 a hluk byl neúnosný. K charakteristickému rámusu se přidávaly rány od mostní konstrukce.  „Hluk je neskutečný. Nedá se tu žít. Hučí to ve dne, v noci,“ postěžoval si tenkrát Deníku chalupář Jiří Rédl.

Bývalý starosta Slavníče Milan Povolný psal dopisy tehdejšímu hejtmanovi Miloši Vystrčilovi i vedení ŘSD. „Hranice hluku v obci mnohonásobně převyšuje povolený limit,“ zdůraznil Povolný. Neváhal psát i na Ministerstvo dopravy. „Pro stavbu protihlukové stěny u Slavníče se dokončuje dokumentace,“ odpověděl starostovi Jiří Hodač, náměstek ministra dopravy.

ŘSD na stavbu nemělo peníze a žádalo hygieniky o výjimku. „Žádáme proto o prodloužení termínu na výstavbu protihlukové stěny do prosince 2011,“ napsal krajské hygienické stanici v Jihlavě ředitel závodu Brno Pavel Doležal.

Obyvatelé Slavníče se stěny dočkali až před třemi lety v době modernizace dálnice v úseku Humpolec - Větrný Jeníkov. „Stěna je dlouhá kilometr a vysoká přes čtyři metry,“ upřesnil Buček

z ŘSD. Informaci potvrdil i současný starosta obce Jan Korbela. „Protihluková stěna je hotová,“ sdělil Deníku a víc toto téma rozebírat nechtěl.

Protihlukové stěny

- Radostín: stěna je dlouhá 240 metrů, vysoká 280 centimetrů, je na silnici první třídy 38

- Slavníč: stěna je dlouhá jeden kilometr, vysoká přes čtyři metry, je na dálnici D1