Podle propočtů Přibyslavští ušetří, pro obce v okolí to ale zase tak výhodné nebude, konstatovali starostové dotčených obcí, 
a v této souvislosti dokonce uvažují o rušení některých autobusových spojů.

O většinu autobusových spojů, které jsou nad rámec takzvané základní dopravní obslužnosti, to znamená autobusů pro lidi cestující do zaměstnání a škol, dotovaných Krajem Vysočina, by přišla například obec Jitkov.

„Na základě nového rozpočítávání příspěvků na dopravní obslužnost pro jednotlivé obce bychom museli připlatit až pětatřicet tisíc korun, což s ohledem na rozpočet obce není možné. Celou záležitost jsme projednali v zastupitelstvu a zřejmě se některé  autobusové spoje budou muset zrušit,“ uvedl starosta Jitkova, Petr Kubát.

Dnes čtyři tisíce, zítra třeba už deset

„Je to smutné, hlavně pro seniory, co jezdí do města k lékaři, i pro méně majetné obyvatele, kteří jezdí do města za prací, ale nemohou si dovolit koupit auto. Já sice automobil mám, ovšem v zimě, kdy jsou silnice špatně sjízdné, jezdím autobusem. Navíc soukromě podnikám a někteří řemeslníci, kteří pro nás pracují, také jezdí autobusem,“ povzdechla si Eva Hladíková z Jitkova.
Další dotčená obec, Oudoleň, by si za dopravní obslužnost  připlatila o více než čtyři tisíce korun. Ani starosta této obce, Ivo Béna, není z nových propočtů dvakrát nadšený.

„Přibyslav chce šetřit, my si připlatíme. Samozřejmě se nám to nelíbí, protože obec musí počítat každou korunu, byť pořád na tom nejsme tak špatně jako sousední Jitkov. Ovšem dnes jsou to čtyři tisíce, zítra to může být deset. Ekonomika je ale neúprosná. Jestliže chceme dopravní obslužnost zachovat, musíme platit,“ podotkl Béna s tím, že také Oudoleň bude muset zřejmě sáhnout k redukci některých málo vytížených spojů autobusových linek nebo
po dohodě s dopravci hledat jiný způsob provozu. Jako příklad uvedl Béna jeden podvečerní spoj, kterým jezdí 
z Oudoleně do Havlíčkova Brodu hlavně studenti, ale zpět do obce se vrací prázdný.

Doplácet by měla i obec Stříbrné Hory, byť v jejím případě není navýšení plateb, podle vyjádření starostky Marie Kollarikové, nikterak drastické.

Naopak nižší výdaje, necelé dva tisíce korun, by nový způsob platby za dopravní obslužnost znamenal pro Havlíčkovu Borovou. Ta však, stejně jako jiné obce, provoz autobusů dotuje a některé, takřka nevyužívané linky bude chtít zřejmě  zrušit.

Město dotovat obce nechce

Důvodem, proč město Přibyslav sáhlo ke změnám v propočtu, jsou podle místostarosty Martina Kamaráda hlavně úspory.
„V lednu jsme provedli jako každoročně vyúčtování nákladů na ostatní dopravní obslužnost, to znamená na autobusové spoje, které nejsou zahrnuty v základní dopravní obslužnosti, jsou pro dopravce prodělečné a jeho ztrátu mu tudíž kompenzují obce,“ upřesnil Kamarád.

Na financování ostatní dopravní obslužnosti se v přibyslavském regionu podílí Havlíčkova Borová, Dlouhá Ves, Oudoleň, Žižkovo Pole, Jitkov, Stříbrné Hory, Modlíkov a Přibyslav. Vloni zaplatily tyto obce celkem 502 tisíc korun, z toho Přibyslav 309 tisíc. „ Z toho jasně vyplývá, že Přibyslav pro ostatní obce dopravní obslužnost dotuje. Hledali jsme proto jiný způsob, kdy by se platby neodvíjely podle počtu obyvatel, ale podle ujetých kilometrů,“ pokračoval Kamarád. Ten dodal, že město Přibyslav bude hledat úspory i v tom, že provoz některých málo využitých autobusových linek bude omezen, nebo rovnou zrušen. Tomu ale budou předcházet jednání se starosty dotyčných obcí a dopravci.