Letos na jaře se Lidická spravovala. Dnes by se mohlo opravovat znovu, stěžují si řidiči. Lidická ulice je součást silnice první třídy a slouží jako výpadovka na Jihlavu. „Průjezd Brodem po Lidické je pro mě trauma,“ postěžoval si například Milan Šesták z Jeníkova. „Vůbec by mne nenapadlo, že je takový šlendrián možný. Aby silnice vydržela pár měsíců to je extrém i na naše poměry. Denně tam jezdím a když se tam objevily první vlny a koleje, tak jsem nevěřil svým očím. To co se děje v Brodě s dopravou, to je šílenost. O obchvatu se mluví už tak dlouho, a já silně pochybuji, že se ho vůbec dožiju,“ konstatoval profesionální řidič Josef Kubát.

Nekonečný příběh

Místy čtyřproudová komunikace je jednou z nejvytíženějších silnic na Brodsku ne-li na Vysočině. Lidická, to je nekonečný příběh. V roce 2014 ji nechalo Ředitelství silnic a dálnic za desítky milionů opravit. Jenže za pár měsíců se na silnici objevily vady, které ŘSD muselo reklamovat. „Bohužel, je to tak. Ve vozovce se znovu objevují vyjeté koleje, a co já považuji za nejhorší, jsou tam i výtluky,“ sdělila tehdy v roce 2015 Marie Tesařová ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic. S dodavatelem ŘSD zahájilo reklamační řízení.

Na jaře 2019 se na výpadovce směrem na Jihlavu pokládal nový asfaltový povrch. Provoz řídily semafory. Řidičům stoupal krevní tlak. Firma opravovala silnici již podruhé. Jak vysvětlila ředitelka Marie Tesařová, šlo o opravu již jednou provedených prací.

„Jedná se o odstranění reklamačních vad, takže nás nezajímá, kolik to zhotovitele bude stát. V každém případě budou práce probíhat po polovinách celkem ve 4 etapách v termínu 15. 4 – 4.5. na úseku dlouhém asi 700 metrů. Vzhledem k exponované ulici jsou opatření poněkud komplikovanější,“ sdělila ředitelka Tesařová. Jak vysvětlila, silnice opravu potřebuje. Stavební firma Colas, která ulici před pěti lety kompletně opravila, neudělala podle ŘSD práci kvalitně. ŘSD uplatnilo další reklamaci a firma musela už podruhé silnici předělat.

Takže si to shrneme pro ilustraci. Lidickou ulici firma nejprve v roce 2014 celou opravila. Po roce provozu uplatňovalo ŘSD reklamaci poprvé. Firma nechala část Lidické odfrézovat. Postupně se potíže objevily znova. Firma musela v roce 2019 povrch položit znovu. Ale stačilo pár měsíců a je to tady opět.

Horko a velký provoz

„Závady, které se objevily na vysprávkách už řešíme s dodavatelem. Nesporně jsou způsobeny i vysokými teplotami a těžkým provozem, ale nejen tím. Navíc chystáme ještě letos další opravu těch nejhorších míst, kde nebylo možno uplatnit reklamaci z důvodu neúnosných podkladních vrstev. Bohužel se bude jednat jen o provizorní opravu, ta definitivní,výměna konstrukčních vrstev, by vyžadovala úplnou uzavírku, ale o té lze uvažovat až po zprovoznění jihovýchodního obchvatu,“ konstatovala nyní ředitelka Tesařová.

Pravdou je, že zátěž Lidické ulice je v dopravní špičce extrémní, hlavně co se týče kamionové dopravy. Takže by se asi sotva našel materiál, který by to bez újmy vydržel. Fakt, že se některé silnice opravují několikrát, není nic neobvyklého. Zažila to třeba Masarykova ulice, ulice Horní a Dolní nebo most přes Sázavu. „Není to jen specialita Brodu, ale je to podobné v celé České republice,“ komentoval takové případy v minulosti místostarosta Brodu za TOP 09 Libor Honzárek.