V řadě míst letos chodníky, které je během zimních měsíců potřeba udržovat, přibyly. Tamní pracovníci ale nejsou schopni se o všechny tyto plochy postarat.

Radnice Kamenice nad Lipou na Pelhřimovsku proto v uplynulých dnech informovala své občany o označení některých chodníků, které v tomto období neudržují. K tomuto označení přistoupila kamenická radnice v rámci projednání změn plánu zimní údržby místních komunikací a chodníků ve městě. „Důvod je prostý. Není v našich silách všechny chodníky v zimě udržovat, a v minulosti tomu také tak bylo,“ vysvětlil místostarosta Kamenice nad Lipou Jaromír Pařík.

V dané ulici je tak vždy udržován chodník minimálně po jedné straně. Neudržovaný chodník je označený, aby chodci byli o této skutečnosti informování a mohli tak přejít na druhý udržovaný chodník. „Rozsah neudržovaných chodníků, pokud to v průběhu zimního období ukáže praxe, je možné změnit. K případným změnám přistoupí město v odůvodněných případech,“ doplnil Jaromír Pařík.

Podobně k zimní údržbě chodníků přistupují i v Telči na Jihlavsku, kde je vedeno 38 kilometrů chodníků, z nichž zhruba polovina je udržována v rámci zimní údržby.

Podle Jaroslava Blechy, prokuristy společnosti Služby Telč tedy není možné se postarat o všechny chodníky ve městě. „Plán zimní údržby vymezuje páteřní síť chodníků spadajících do zimní údržby. Ve většině případů jsou udržovány chodníky po jedné straně ulice.

V postranních uličkách, kde je zanedbatelný provoz, se udržují pouze komunikace,“ popsal Jaroslav Blecha systém pro údržbu chodníků v Telči.

Pracovníci telčských služeb z chodníků ve městě odklízejí sníh podle aktuální potřeby a následně je ošetřují posypem. „V Telči se na údržbu chodníků nepoužívá sůl, což významným způsobem ovlivňuje efektivnost posypu. Do údržby jsou také zahrnuty i tři místní hřbitovy, schodiště, autobusové zastávky a přechody pro chodce,“ informoval Blecha.

Dodal také, že páteřní síť chodníků je během kalamity udržována několikrát denně. „Daří se nám dodržovat časové lhůty stanovené městem pro zimní údržbu chodníků,“ pochvaloval si Blecha.

V plánu zimní údržby chodníků v Telči letos navíc přibyly nové plochy, které mají pracovníci tamních služeb během zimních měsíců na starost. Jedná se o chodníky, které byly v letošním roce předány do užívání a následně byly zahrnuty do operačního plánu zimní údržby, který je pravidelně meziročně aktualizován.

V Novém Městě na Moravě v okrese Žďár nad Sázavou udržují během zimních měsíců chodníky, které jsou široké zhruba jeden metr. „Užší chodníky, které měří méně než metr, v zimě neudržujeme. Těch tu ale moc není,“ prozradil Aleš Popelka z novoměstských technických služeb s tím, že tato praxe se ve městě osvědčila.

Kromě prohrnování chodníky ve městě také sypou. „Náměstí a centrum města sypeme pískem a okolí ekogrytem,“ doplnil Popelka.
I v Novém Městě na Moravě letos přibyly další kilometry chodníků a komunikací, které tamní pracovníci musí v zimě udržovat. „Jde o chodníky a komunikace, které byly teprve před nedávnem zkolaudovány. Jedná se například o chodník vedoucí od kruhového objezdu směrem na Petrovice, který byl dokončen loni v listopadu,“ uvedl příklad novoměstský místostarosta Stanislav Marek.

Nové plochy chodníků přibyly také v plánu zimní údržby v Chotěboři na Havlíčkobrodsku, který se začal plnit od listopadu a platit bude až do posledního dubnového dne. „Do celkového plánu jsme nově zahrnuli ulice v lokalitě Boží Muka, chodník v ulici U stadionu a v ulici Na Skřivánku,“ informoval Zdeněk Janovský.

Podle jeho slov se dále budou udržovat také chodníky podél hlavních komunikací v místních částech Střížov a Příjemky. „Příjezdové komunikace ke školkám a školám ve dnech docházky musí být ošetřeny do osmé hodiny ranní,“ doplnil Janovský.