Zatímco v minulosti byl jako průběžný značen levý jízdní pruh a do souběžného pravého jízdního pruhu museli řidiči odbočovat, po přeznačení je průběžný pravý jízdní pruh a levý slouží v souladu s platnými pravidly silničního provozu k předjíždění. „Záměrem je prevence kolizí v místech, kde se dva pruhy sbíhají v jeden,“ uvedl ke změně dopravní inženýr Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina Zbyněk Augustin.

Změny iniciovala právě policie. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), do jehož správy silnice prvních tříd patří, vypracovalo projektovou dokumentaci změny dopravního značení. „Na celé Vysočině jsme letos změnili dopravní značení na více než desítce takových úseků silnic prvních tříd se dvěma souběžnými pruhy, projekt dokončíme v roce 2019,“ upřesnil objem úprav vedoucí provozního úseku jihlavského pracoviště ŘSD Miroslav Lev. V příštím roce zbývá „přemalovat“ například úsek silnice I/38 u Radostína na Havlíčkobrodsku.

Třeba na Pelhřimovsku se úprava dotkla tří úseků. Jeden z nich znají motoristé z obchvatu Pelhřimova, další jsou na silnici I/34. První mezi Božejovem a Pravíkovem, druhý ve směru od Pelhřimova na Humpolec v úseku, kde je odbočka na Záhoří.

Novinka, kdy je průběžný pomalý jízdní pruh, zatímco rychlý se v místech sbíhání do jednoho jízdního pruhu ukončuje, by měla pomoci hlavně řidičům kamionů. „Pro řidiče těžkých nákladních vozidel tímto odpadá povinnost dávat přednost v jízdě vozidlům jedoucím v levém takzvaném rychlém pruhu, který byl před tím průběžný,“ charakterizoval přínos změněného dopravního značení policejní dopravní inženýr Zbyněk Augustin.

Úprava značení by měla posílit bezpečnost, ale také plynulost provozu. „Nezřídka se stávalo, že řidič nákladního vozidla musel v pravém jízdním pruhu i zastavit z důvodu proudu vozidel v průběžném pruhu a zejména v zimních měsících došlo k zablokování dopravy,“ připomněl ze zkušeností Zbyněk Augustin a jako příklad uvedl právě v zimě se opakující dopravní problémy u Štoků.