Dva nepojedou vůbec a provoz dalších osmi se omezí pouze na některé dny v týdnu.

„Předevčírem odpoledne se v Praze na Ministerstvu dopravy někdo zamyslel a zrušil nebo omezil deset rychlíků, které jedou přes Vysočinu," popsal nastalou situaci náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD). Kraj, podle Joukla, neočekávaná změna doslova zaskočila.

S červencovým omezením rychlíkové přepravy přišlo Ministerstvo dopravy, které rychlíky objednává a platí.

„Kraje byly nyní informovány o této redukci z důvodu rostoucích finančních nákladů na jejich provoz. Proto byly vybrány spoje, které měly minimální vytíženost," vysvětluje Martin Novák z tiskového oddělení resortu dopravy.

Podle ministerstva se jedná o minimální zásah, původně hrozilo omezování ve větší míře.

„K tomuto kroku se nedá říci, že je to šetření. Šetření by to bylo, kdyby se to udělalo koncepčně a k nějakému standardnímu datu v návaznosti na regionální spoje," odmítá pohled ministerstva Joukl. Ten se nehodlá se škrtáním rychlíků smířit a chce jednat přímo s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS).

Šance, že kraj dosáhne změny, je však velmi malá. „Kraj toto rozhodnutí již nemůže zvrátit, jedná se o objednávku dálkové dopravy. Tu objednává stát. Kraj pak na svém území objednává regionální dopravu," vysvětluje Martin Novák z ministerstva.

Zbytečné přípoje

To, že celá změna byla provedena velmi rychle a bez projednání s kraji, však vede k tomu, že mnohé osobní vlaky na vysočinských regionálních tratích budou od 1. července jezdit zbytečně. Dorazí totiž do rychlíkových zastávek, ale už z nich nebude kam přestoupit. „Takže to budou vlaky, které budou jezdit odnikud nikam. Dá se předpokládat, že budou nevytížené a příští rok budou navržené na zrušení," říká Joukl.

Ministerstvo dopravy od 1.července ruší či omezuje celkem 24 rychlíků. Nejvíce tento krok dopadá právě na Vysočinu. Celostátně jde pouze o 0,67 procenta všech rychlíků. Na Vysočině se však ubude 13 procent rychlíků. „Doposud rychlíky v kraji ujely za rok 1,466 milionu vlakokilometrů a nyní to bude 1,277 milionu," vypočítává Joukl.

Podle něj navíc tak masivní rušení rychlíkových spojů v kraji nabourá už skoro připravený jízdní řád na příští rok. Tam se s omezením nepočítalo a kraji tak nezbude než změny zapracovat a celý jízdní řád udělat prakticky znova.

Zmatek navíc přináší i to, že papírová změna jízdního řádu proběhne od 9. června. Zmíněná omezení pro Vysočinu ovšem začnou platit až od začátku prázdnin. Mnozí cestující tak budou mít problém vyznat se v poznámkách k jednotlivým vlakům. Ty pojedou zpočátku každý den a pak začnou platit omezení.

I když Ministerstvo dopravy nakonec rušení rychlíku prosadí, kraj nehodlá v nyní platném jízdním řádu škrtat žádné lokální spoje. „Když bychom udělali redukci vlaků, kraj ušetří. My ale potřebujeme, aby lidé co nejvíce využívali hromadnou dopravu, a to nebyl krok správným směrem. Dostali bychom se do spirály nevytíženosti spojů. Proto si také myslím, že rozhodnutí zrušit některé rychlíky bylo šlápnutí vedle," říká Joukl.

Změny platné od 1. července 2013
R 671 Havlíčkův Brod (5:03) – Brno (6:41) je zrušen
R 690 Brno (19:21) – Havlíčkův Brod (20:56) je zrušen
R 661 úsek Jihlava (18:39) – Brno (20:36) pojede od čtvrtka do neděle
R 691 úsek Havlíčkův Brod (21:02) – Brno (22:29) pojede jen v pátek
R 922 úsek Jihlava (5:25) – Jindřichův Hradec (6:41) pojede jen v pondělí
R 924 úsek H. Brod (7:00) – Jihlava (7:23) pojede v pondělí a sobotu
R 925 úsek J. Hradec (19:16) – H. Brod (20:58) pojede v pátek a neděli
R 926 úsek Jihlava (19:34) – Č. Budějovice (22:01) pojede v pátek a neděli
R 927 úsek České Budějovice (4:10) – Jihlava (6:33) pojede jen v pondělí
R 928 Brno (19:20) – Jihlava (21:19) pojede jen v čtvrtek, pátek a neděli