„Pravda je, že zájem o zdravé stravování stoupá. Hlavně mezi mladými ve věku 15 až 25 let,“ říká odbornice na zdravou výživu Bohdana Novotná z Havlíčkova Brodu.

V krámku, kde pracuje, se teď před vánoci kupí na pultě objednávky na cukroví bez lepku. Na odbyt jdou čistě rostlinné tuky. Cukroví slazené fruktózou, tyčinky s kokosem, glukózový sirup nebo mlsky se sladěnkou či březovým cukrem.

„Ani smažený kapr už není tradičním vánočním jídlem. Do módy jdou recepty našich předků. Třeba vařený kapr načerno nebo pečený losos. V některých rodinách dokonce zkoušejí připravit na vánoční stůl mořské plody a chtějí ode mě recept. Samotný kapr patří k rybám, které našemu zdraví prospívají. Nepostradatelný bramborový salát můžete odlehčit místo majonézy bílým jogurtem. Použijte při jeho přípravě hodně zeleniny, raději čerstvé. Vynechejte třeba vařená vejce a pokud si neodpustíte uzeninu, použijte drůbeží šunku nebo šunku od kosti. Namísto pikantních dochucovadel je možné přidat zelené bylinky“ říká kuchař David Tomášek.