Památkově chráněná budova dostala novou fasádu, střechu, okna i dveře. Nové jsou i některé části stropních konstrukcí a krovu. Stejně tak i vnitřní prostory pro cestující a nové toalety.

Právě ty cestujícím na světelském nádraží chyběly. Staré se jim moc nelíbily a celé nádraží potřebovalo opravy jako sůl. To si myslí například Milan Brož z Havlíčkova Brodu, který do Světlé jezdí do práce. „Čekárna nebyla nic moc. Dovnitř v zimě táhlo, záchody byly na nádraží vždycky mimo budovu. Měly něco za sebou a bylo to na nich znát, úklid to nespravil,“ prohlásil.

Rekonstrukce nádraží ve Světlé je potěšující informace pro tajemníka městského úřadu Jiřího Moučku. „Každá opravená historická budova ve Světlé je pro město přínos. Slyšel jsem, že se opravy povedly, jak budu mít čas, půjdu se tam podívat,“ řekl Deníku.

Správa železnic hledala už předloni loni firmu, která se náročného úkolu přestavby ujme, protože budova je památkově chráněná a také si dala závazek stihnout rekonstrukci za čtrnáct měsíců. Fakt, že se při tom podařilo zachovat historický vzhled budovy včetně originální červenobílé fasády je dobrá zpráva i pro studenta Petra Práška. „Upřímně, když jsem viděl, jak se uvnitř nádraží bourá a kope, měl jsem strach, co z toho zbude. Výsledek mě vcelku příjemně překvapil,“ prohlásil Petr Prášek.

Opravená nádražní budova ve Světlé:

Nově opravená nádražní budova ve Světlé nad Sázavou | Video: Deník/Štěpánka Saadouni

Ovšem i tady platí něco za něco. Cestující i zaměstnanci nádraží se po celou dobu rekonstrukce, která začala loni v únoru, museli smířit s nepohodlím. Místo pokladny a čekáren byly k dispozici jen provizorní buňky. Výpravčí úřadoval na staveništi.

Výpravní budova ve Světlé nad Sázavou je památkově chráněná od roku 2011. Podle údajů památkářů je zachovaným a kvalitním příkladem architektury pozdního historismu. Starší část budovy je z 19. století, dostavěná byla počátkem 20. století při rozšiřování dopravní cesty.

Stanice byla podle katalogu součástí někdejší Severozápadní rakouské dráhy. Autorem typových projektů nádražních budov na této trati byl významný architekt Karel Schlimp, který je s největší pravděpodobností také autorem architektonického návrhu světelského nádraží.

Pamětní desku Jaroslava Haška na budově nádraží odhalili ve Světlé v roce 2008. Vnuk Richard Hašek společně s malířem Panuškou, třímajícím v ruce paletu, koncem srpna krátce po deváté dopoledne přijeli vlakem na nádraží od Prahy. Špalírem diváků za doprovodu dechovky prošli až k místu odhalení desky, jejímž autorem je sochař Radomír Dvořák.

Správa železnic neustále zlepšuje prostředí na nádražích po celé České republice. Jak doplnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová, v uplynulém období dokončila výstavbu nových nebo rekonstrukci stávajících budov hned v několika stanicích.

„Zatímco v Chodově a Aši slouží cestujícím zcela nové objekty, v Bílině, Benešově nad Ploučnicí a Světlé nad Sázavou mají k dispozici zrekonstruované prostory, které splňují všechny současné požadavky včetně bezbariérového přístupu,“ zdůraznila mluvčí Správy železnic.

Práce na všech místech probíhaly od roku 2022, celkové náklady na tyto rekonstrukce dosahují téměř 380 milionů korun.

Nově opravená nádražní budova ve Světlé nad Sázavou | Video: Deník/Štěpánka Saadouni