Silnice, která na první pohled přímo svádí k rychlé jízdě. To je podle názoru velitele výjezdové jednotky sboru dobrovolných hasičů Jana Skalického úsek Habry - Golčův Jeníkov. „Silnice za nic nemůže. To řidiči neodolají a šlápnou na plyn. Na obchvatu Jeníkova zasahujeme tak desetkrát za rok,“ dodává. Naposledy v dubnu, kdy se na tady srazilo auto s dodávkou. „Jediné řešení je opatrnost a rozvaha. Jenže doba je uspěchaná a lidé nervozní,“ povzdechne si hasič. Konkrétní případ je obec Olšinky. „Leží na silnici 38. Dělali tam kdysi měření a zjistili, že vsí projede až padesát tisíc aut za necelý týden,“ zdůrazní Skalický.

Negativní zkušenosti s jízdou po zmíněné silnici má profesionální řidič Petr Fiala z Havlíčkova Brodu. „Já, starý pardál, se na silnicích začínám bát. Riskantní předjíždění plné čáry do kopce, jedna ruka na volantu, druhá s mobilem u ucha. Divím se, že těch havárek není víc,“ konstatuje.

Na opačném konci okresu křižovatka silnice první třídy 38 s odbočkou na Svatý Kříž také patří na seznam kritických míst. Loni tam došlo ke dvěma tragickým nehodám. Dneska tam měří rychlost radar.

Silnice přes Radostín je přetížená, nehody nejsou výjimkou.
Radostín potřebuje radar. Kupte si ho, zní z Brodu

Statistiku dopravních nehod pravidelně vede mluvčí krajského ředitelství policie Dana Čírtková. Tisíce havárií. Čtyřiadvacet mrtvých. Skoro sedmdesát těžce zraněných. Tak vypadal loňský rok na silnicích Kraje Vysočina. „Při nich do čtyřiadvaceti hodin po nehodě zemřelo čtyřiadvacet lidí,“ informuje Čírtková a dodává, že některé dopravní nehody nemusely mít tragické následky, kdyby řidiči dodržovali předpisy. Za nehodami stojí ve stále častější míře alkohol, nebo dokonce drogy.

Podle krajské koordinátorky Besipu Veroniky Vošické Buráňové z Havlíčkova Brodu počty nehod rostou i s faktem, že řidiči zapomínají na dopravní prevenci. „Na předních místech jsou nepřiměřená rychlost, nepozornost za volantem, nedání přednosti,“ zdůrazňuje. Ke zvýšení bezpečnosti na silnicích má Besip akční plán pro nejbližších deset let. „Dopravní výchova, autoškoly, odstraňování nehodových lokalit, výstavba dálnic a obchvatů, zpřísnění sankcí za nejhorší přestupky a jejich důsledné vymáhání,“ vyjmenovává Buráňová.