Skutečnou událostí z května roku 1946 se nechali inspirovat členové Sdružení přátel kolejových vozidel Chotěboř a Veterán klubu Úsobí. Na jejím základě pak vytvořili scénář bojové podívané, kterou předvedli v sobotu večer na chotěbořském nádraží zvědavému publiku.

Transport leteckých pum a vojenské techniky, který sem členové Veterán klubu pracně dopravili až z Herálce u Havlíčkova Brodu, je zničen. Samozřejmě jen obrazně. Vyhrávají, stejně jako loni, stateční partyzáni. Jinou možnost ani scénář nepřipouští.

„Obrazy bitevních scén tvoříme společně s Veterán klubem i když ten se na nich podílí víc. Členové klubu už mají zkušenosti s podobným představením, vědí, kdo má kde stát, kdo bude na koho útočit, my zajišťujeme spíš zázemí,“ upřesňuje Za Sdružení přátel kolejových vozidel Stanislav Pavlíček z Chotěboře.

Aby scénář nezevšedněl

„Loni to přece bylo ve dne,“ připomíná Zdena Seidlová, která ještě před víkendem volala do Havlíčkobrodského deníku, aby se ujistila, že bitva o vlak se v Chotěboři povede opravdu večer. „Ano, loni to bylo ve dne, v sobotu dopoledne,“ potvrzuje Pavlíček, ale jak dodává na vysvětlenou, pořadatelé scénář historického střetu mezi Němci a partyzány pravidelně mění, aby divákům nezevšedněl.

„Večerní představení bude zajímavější. Vyniknou světelné efekty a pyrotechnika, i když představení pro nejmenší to moc není,“ zdůrazňuje Pavlíček.

„Denních vystoupení máme spousty, noční jsou zajímavější,“ pochvaluje si při nakládání vojenské techniky na heráleckém nádraží člen úsobského Veterán klubu Jaroslav Mrkvička.

Boje o chotěbořské nádraží se zúčastnilo letos více než 50 obdivovatelů vojenské historie, domácích i hostů. „Scénář bitev nezkoušíme předem, není na to čas, jsme každý odjinud. Dvě hodiny před začátkem si jen projdeme trať, kde se bude bojovat a řekneme si všechno potřebné. To stačí. Víme už co a jak,“ vysvětluje Jaroslav Mrkvička jako zkušený válečník.

Bezpečné jsou podle jeho slov i výbušné efekty, diváci nemusí mít strach, „petardy“ hlídá profesionální pyrotechnik z Brna.