Šlápnout na brzdu. To čeká řidiče na silnici první třídy ze Žďáru nad Sázavou do Přibyslavi, kde u vlakového nádraží začala stavba kruhového objezdu asi za dvacet milionů korun. Po silnici jezdí auta jedním pruhem, rychlost je výrazně snížená, provoz řídí kyvadlově semafory.

Přibyslav se dočká svého prvního kruhového objezdu. Práce začaly před několika dny. Pro řidiče Libora Zemana z Havlíčkova Brodu to bylo překvapení. „Kruhák na silnici první třídy na kraji města bych nečekal. Bizár. Zbytečnost, která zdržuje provoz,“ prohlásil.

Mateřská škola v Přibyslavi velký zájem dětí z Ukrajiny o zápis do školky neočekává
Malí uprchlíci z Ukrajiny mají pro zápis do školky v Přibyslavi zvláštní termín

V současné době pracují stavební stroje na silnici u výjezdu z kovovýroby Neuffe. Silnici rozšiřují a upravují. V plánu je zpevnění břehu a opěrná zeď. „Pro nás to bude výhoda. Už aby kruhák byl," řekl už loni na podzim Deníku Petr Adam, asistent jednatelů firmy.

Podle starosty Přibyslavi Martina Kamaráda jsou na celé stavbě nejnáročnější a nejdražší přeložky inženýrských sítí, hlavně plynu. Nejvíc jich je u nádraží. „Křižovatka připojí novou čtvrť Pod Bramborárnou a do budoucna i přilehlou průmyslovou zónu,“ upřesnil starosta. Na levé straně silnice ve směru od Přibyslavi budou stavební stroje pracovat zhruba do konce srpna. Pak přijde na řadu strana pravá u firmy SC Metal.

Kruhový objezd v Přibyslavi

Průměr: přes 30 metrů
Cena: přibližně 20 milionů korun
Význam: připojí bezpečně novou čtvrť Pod Bramborárnou a průmyslovou zónu. Zklidní dopravu v centru

Zdroj: Město Přibyslav

Stavbě kruhového objezdu předcházely roky plánů, dohadů a zklamání. Vzhledem k tomu, že na místě plánovaného kruhového objezdu je zatím jen nepřehledná křižovatka u zámku a strmá silnice k nádraží, považovala radnice stavbu za  prioritu. „Stavět kruhový objezd v Přibyslavi? Ano. V místech té staré křižovatky je potřeba dávat velký pozor,“ poznamenala například Hana Pejzlová.

O kruhovém objezdu se v Přibyslavi mluvilo už dlouho. Správcem silnice je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Právě s ním vedla radnice diskusi o podobě a velikosti objezdu už od roku 2018.

Radnice i silničáři nakonec dospěli k dohodě. „Povolil to náš úsek výstavby. Kruhový objezd v těchto místech nám nevadí,“ sdělila již loni ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová.

Ředitelství silnic stavbu objezdu neplatí. Veškeré výdaje jdou z městské pokladny v Přibyslavi. Radní s tím souhlasí. „Hlavním důvodem celé stavby je bezpečnost dopravy a napojení nové čtvrti. Tak platí město,“ zdůraznil starosta Kamarád.

Radnice v Přibyslavi neměla problém jen se souhlasem ŘSD, ale nemohla zpočátku najít na stavbu projektanta. „Nakonec projekt zpracovala společnost ze Žďáru nad Sázavou,“ upřesnil starosta. Kruhový objezd je podle Kamaráda zvláštní. „Trochu asymetrický, aby umožnil snadnější jízdu delším nákladním autům po hlavní silnici,“ dodal. Po nové spojce ke čtvrti Pod Bramborárnou budou jezdit jen osobní auta. Ty jezdí dneska starou silnicí proti zámku. Jenže silnice je úzká a nepřehledná. Řidiči se orientují podle zrcadel.