V Moravských Budějovicích opraví zabezpečení výhybek a návěstidel, doplnění elektromotorických přestavníků, opravu kabelizace a montáž elektrického ohřevu výhybek za zhruba pětadevadesát milionů korun. „Hotovo by mělo být letos v prosinci,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Významné opravy, které přinesou řadu výhod a zlepšení především cestujícím, čekají nádražní budovy ve Světlé nad Sázavou a Velkém Meziříčí.

Rekonstrukce výpravní budovy ve Světlé nad Sázavou, která bude nově plně bezbariérová, odstartuje v létě. „Budova jako taková vypadá vevnitř docela staře, nemoderně. Na první pohled je taková špinavá a oprýskaná. Když jsem si tam ale v létě kupovala lístek na vlak, tak mě to nijak nepohoršovalo,“ popsala Zuzana Rodová ze Světlé nad Sázavou, jak na ni nádražní budova působila.

Úpravy se budou týkat prostor pro cestující. Půjde především o vestavbu toalet, úpravu vstupů, prostor haly a čekárny a rekonstrukci stropů této památkově chráněné výpravní budovy. V prostorách stávajících toalet vyrostou cykloboxy a stojany pro kola. „Předpokládané náklady jsou bezmála sedmačtyřicet milionů korun. V říjnu roku 2022 bude rekonstrukce hotová,“ sdělila Nela Friebová.

Meziříčí a Sklené

O tři měsíce později, tedy v říjnu, se dělníci pustí do již zmíněné výpravní budovy ve stanici Velké Meziříčí. Tam Správa železnic počítá s vybudováním nové čekárny pro cestující s bezbariérovým přístupem, zateplením fasády, výměnou oken, dveří a střechy a se stavbou nového parkoviště. „Jedná se o funkcionalistickou budovu, která má svoji architektonickou hodnotu. Její rekonstrukce je ale na Správě železnic, která o ní rozhoduje. Vím, že kapacitu budovy budou o polovinu zmenšovat. To bude reagovat na budoucí plánované využití, protože kapacita, která je tam teď, využitá zdaleka není,“ přemítal starosta Velkého Meziříčí Alexandros Kaminaras.

Rekonstrukce, která potrvá přes rok, vyjde zhruba na čtyřiačtyřicet korun.

V těchto dnech pociťují čilý stavební ruch ve Skleném nad Oslavou. Tam s rekonstrukcí výpravní budovy za několik týdnů končí. Zároveň tam dokončí i rekonstrukci samotné stanice. Úpravy za necelých patnáct milionů korun přinesou především zvýšení komfortu pro cestující a účelné využití objektu.

V rámci oprav dělníci zateplili výpravní budovu, vyměnili okna, přestavěli čekárnu a zrekonstruovali vnitřní rozvody. „Rekonstrukce už byla zapotřebí. Podchody byly podmáčené a neustále zatopené. Je fajn, že budova už je zateplená, protože uvnitř jsou také dva byty,“ pochvaloval si starosta Skleného nad Oslavou Zdenek Haller.

Zahájení realizace v roce 2021:

- Rekonstrukce výpravní budovy ve Světlé nad Sázavou (stavba v realizaci červenec 2021 – říjen 2022)

- Rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Velké Meziříčí - (stavba v realizaci říjen 2021 – listopad 2022)

- Rekonstrukce mostu v km 0,989 na trati Havlíčkův Brod - Pardubice-Rosice n/L. (stavba v realizaci březen 2021 – prosinec 2021)

- Oprava trati v úseku Bystřice nad Pernštejnem - Rožná - II.etapa (stavba v realizaci duben 2021 – listopad 2021)

- Oprava zabezpečovacího zařízení ve stanici Moravské Budějovice (stavba v realizaci únor 2021 – prosinec 2021)

Probíhají investice Správy železnic z předchozích let s ukončením v roce 2021:

- Rekonstrukce výpravní budovy Sklené nad Oslavou (ukončení realizace  březen 2021)

- Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou (ukončení realizace duben 2021)

- Rekonstrukce traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou (mimo) (ukončení realizace srpen 2021)

- Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou (ukončení realizace červen 2021)

- Rekonstrukce a optimalizace budovy ve stanici Křižanov (ukončení realizace srpen 2021)

- Rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Třebíč (ukončení realizace 1. čtvrtletí 2021)