Na podnět Lesní mateřské školy Dvoreček ji založila iniciativa rodičů z celého Havlíčkobrodska.

„Zatím hledáme pro školu vhodné místo. Předběžně nám byly nabídnuty prostory v základní škole Buttulova," informovala ředitelka Dvorečku, pedagožka Pavla Sedláčková, a dodala, že se zřizovatel alternativní školy ohlíží i po jiném místě, kde by byly děti ve větším kontaktu s přírodou.

Posláním alternativní školy je podle Sedláčkové vytvoření láskyplného a podnětného prostoru pro děti a jejich blízké a podpora chuti dětí poznávat svět bez toho, aby byla narušena jejich jedinečnost.

Jak ředitelka upřesnila, vyučování v alternativní škole se bude odehrávat zhruba v patnáctičlenné skupině dětí ve věku šest až osm let.
A čím se alternativní škola liší od té běžné? „Především se neznámkuje, nezkouší, děti nejsou vedeny k dravé soutěživosti, ale ke vzájemnému respektu, učí se pomáhat si navzájem. Cílem je, aby se děti nebály komunikovat s dospělými, udržely si úctu k přírodě, ke všemu, co roste a co se vyvíjí. Nezbytnou součástí školního dne je hra, neboť dítě, které si umí hrát, umí i komunikovat, tím pádem se může i snadněji učit," zdůraznila Sedláčková. Rozdíl mezi běžnou a alternativní školou je i v tom, že nepoužívá od první třídy běžné psací písmo, ale písmo tiskací, které je zpočátku dětskému vnímání a porozumění bližší. Podle názoru ředitelky by se výuky v alternativní škole měly účastnit jen děti rodičů, kteří s nabídnutým programem souzní a mají o něj skutečný zájem a jasné představy.

Jedním z rodičů, který se rozhodl nechat svoje dítě vzdělávat alternativním způsobem, je například Iva Prášková. „Myslím, že mému dítěti prospěje, když bude v kontaktu s přírodou, nebude jen sedět v lavici, psát a opisovat, co mu někdo jiný nadiktuje. Učit se životem mu rozhodně nemůže uškodit," podotkla paní Iva. V současné době projevily zájem o alternativní vzdělání necelé dvě desítky rodičů.

„Do budoucna budeme mít všech devět tříd základní školy, každý rok bude přidána další třída a rádi bychom nadále fungovali pod křídly ZŠ Buttulova, jako jejich externí pracoviště s vlastním školním vzdělávacím programem," podotkla Sedláčková.

Alternativní škola v Chotěboři se nechala inspirovat různými pedagogickými přístupy a směry, využívá prvky intuitivní, waldorfské a zážitkové pedagogiky.

Co se týče praktické stránky věci, budou žáci alternativní školy v nadcházejícím novém školním roce 2016/2017 zapsáni pod ZŠ Buttulova v Chotěboři, či dle individuální dohody s rodiči v domácím vzdělávání a každé pololetí přezkušováni na základě svého portfolia.