„V Jihlavě nabízíme cigarety, časopisy, hry a další zboží od ledna," uvedla doručovatelka z krajského města, která si nepřála být jmenována. Stejně jako v Jihlavě se prodej zboží v terénu rozjíždí i na dalších poštách. Například lidé, kteří patří do obvodů některých vesnických pošt na Jihlavsku, si budou moci opatřit kuřivo či svačinové sáčky u poštovních doručovatelek už od začátku března.

Aby se nový obchodní projekt dostatečně rozjel, rozhodla se pošta lidi motivovat. „Doplňkový prodej tvoří významnou část příjmů České pošty. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v plně konkurenčním prostředí, je pro podnik nezbytné k prodeji přistupovat aktivně," uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová.

„Každý měsíc musíme prodat zboží za osm set korun, k tomu ještě musíme prodat i losy za sto padesát korun. Když tolik neprodáme, strhnou nám peníze z výplaty. Částka se vypočítává u každého podle výše jeho příjmu," popsala doručovatelka z Jihlavy.

Je to nekalý prodej?

Plány na zisky plynoucí z nové obchodní taktiky však mohou poště zkomplikovat obecní vyhlášky, zakazující podomní prodej. „To snad ani nemohou myslet vážně. Není to nějaká legrace?" reagoval na informaci o tom, že budou doručovatelky nabízet lidem také zboží, starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

Necid dokonce považuje za porušení městského tržního řádu už dosud běžný režim, kdy doručovatelky nabízejí lidem finanční produkty. Samy pošťačky však v tomto případě smlouvy s klienty obvykle neuzavírají, ale „pouze" lidi připravují a pak dají tipy svým kolegům specialistům.

Radnice dvanáctitisícového města proto poslala již na sklonku loňského léta dopis generálnímu řediteli pošty. V něm pokud doručovatelky nepřestanou lidem nabízet pojistky, půjčky a spoření varuje před správním řízením a pokutou.

Na dopis Meziříčských vedení pošty zareagovalo. „Přijeli dva regionální manažeři pošty a asi hodinu a půl jsme si povídali. V podstatě jsme si ale každý vedli svou. Já jsem se je snažil přesvědčit, že je počínání pošty v rozporu s tržním řádem, oni tvrdili, že ne," popsal Necid.

Meziříčí může podle starosty udělit až dvousettisícovou pokutu. „Když by to ale bylo poprvé, vystavili bychom poště zřejmě pokutu kolem pěti deseti tisíc korun," vysvětlil starosta s tím, že od té doby neví o žádné nové stížnosti od lidí ani od městské policie. „Jsme ale připraveni zahájit správní řízení. Oba ředitelé mi ale jedním dechem řekli, že pokud dáme poště pokutu, bude se bránit u soudu. Ano, v podstatě jsme se shodli, že by v tomto případě musel věc asi rozhodnout soud," vysvětlil velkomeziříčský starosta Necid.

Obdobné vyhlášky a tržní řády platí i jinde na Vysočině. Hlavním účelem je ochrana lidí před otravnými prodejci na ulicích, ale i v jejich bytech.„Pochůzkový a podomní prodej a nabídky služeb jsou zakázané na celém území města," uvedl mluvčí třebíčské radnice Ivan Přibík. „Pokud poštovní doručovatelky kromě standardní činnosti opravdu nabízejí uzavření pojistek, spoření nebo prodej zboží, pak to je v rozporu s tržním řádem města. V takovém případě hrozí organizaci uložení až dvousettisícové pokuty," uvedl mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

„Pokud někdo, lhostejno, zda prodejce nebo poštovní doručovatel, obtěžuje občany i v jejich bydlišti, pak doporučujeme kontaktovat městskou policii nebo živnostenský úřad,," doplnil Tulis s tím, že o „obchodní" činnosti má již magistrát informace, které však nemají povahu oficiální stížnosti. „Živnostenský úřad proto informoval jihlavskou pobočku České pošty o existenci tržního řádu. Na dopis jsme neobdrželi reakci," popsal mluvčí.

Pošta v tomto případě sází na to, že doručovatelky přímo neprodávají, ale „jen" informují. „Při poskytování svých služeb vychází pošta z toho, že nařízením obce je možno v souladu s ustanovením zákona o živnostenském podnikání zakázat pouze přímý prodej a přímé poskytování služeb. Pouhé poskytování informací o produktech nelze podle zákonné úpravy omezit," míní Selicharová.

S tím však nesouhlasí Miroslav Prokop, prezident Federace výkonných zaměstnanců České pošty. „Neznám situaci všude, ale je řada míst, kde chtějí, aby doručovatelé měli zboží přímo na rajonu," uvedl.

Na možnost nákupu u doručovatelky nepanuje jednotný názor ani mezi oslovenými zákazníky pošty. Někteří lidé by tuto alternativu přivítali, jiní jsou spíše zdrženliví. „Pošťačky mají dělat práci, která vychází z logiky věci. Bydlím na vesnici, znám je, jsou to chuděry. Vím, jak to tam chodí. Pošťačky dostanou třeba měsíční úkol, že musí získat tolik a tolik klientů na pojištění. To už ale většina lidí má, takže jsou skoro bez šance. Když ale úkol nesplní, pocítí to na platech," soudí Jindra Procházková z Radešína na Žďársku.

Motivace tak i onak

Právě ztráta části výplaty je podle oslovených doručovatelek i důvodem, který je nutí oslovovat lidi s nabídkami. „Při uplatňování požadavků obchodního charakteru vůči zaměstnancům, kteří mají tuto činnost v popisu práce, vycházíme z takzvané pozitivní motivace tedy odměny za výkon," uvedla Selicharová.

Zaměstnancům, kteří jsou ve styku se zákazníkem, jsou podle mluvčí stanoveny ukazatele, které jsou měsíčně vyhodnocovány a za jejichž splnění obdrží nad rámec základní mzdy takzvanou výkonovou mzdu. „Například za každý zrealizovaný produkt aliančních partnerů obdrží doručovatel navíc bonus. Za jeden produkt může zaměstnanec obdržet bonus přibližně od padesáti do čtyři tisíc korun," uvedla mluvčí.

Lidé z pošty však mluví spíše o motivaci negativní. Doručovatelky podle svých slov musejí prodat každý měsíc zboží za nejméně osm set korun, jinak se jim krátí mzda. Srážky z výplaty hrozí i za nesplnění limitu uzavřených finančních produktů. „Je to diskriminační, ale nemůžeme s tím nic dělat. Stěžovat si nemáme kde," říká doručovatelka z Vysočiny, která byla ochotna promluvit jen při zachování naprosté anonymity.

Obává se totiž postihů a ztráty místa. Přestože má pro svoji práci odborné vzdělání a má za sebou třicetiletou praxi, pro firmu je dnes podle svých slov nežádoucí. „Vedení má zájem hlavně o brigádníky, ne o dlouhodobé zaměstnance, kteří firmu stojí víc," říká. Na zkušenosti a znalosti podle ní manažeři vůbec nehledí. Nejsou pro ně podstatné, prioritní jsou úspory a zisk," dodala.

Obdobně mluví nyní už bývalá doručovatelka z jihlavské pošty, která odešla kvůli změnám v nabízení produktů. Sice už na poště nedělá, ale také raději nechce své jméno zveřejňovat. „Tehdy jsem pojistila sebe a celou rodinu, a když došly možnosti koho pojistit, tak jsem odešla. Každé ráno totiž probíhalo kázání, kdo má pojistky, kdo ne a bylo to docela nepříjemné. Neměla jsem to zapotřebí. Kdo se znelíbil vedení, byl ztracený," popsala žena.

Obdobná nálada panuje podle starosty Necida i v Meziříčí. „Poté, co jsme poslali dopis řediteli pošty, přišly doručovatelky osobně poděkovat za to, že se jich město zastalo. Je vidět, že jsou zoufalé," řekl starosta.

Odborář Prokop soudí, že je hlavní úskalí skryto v závazku pošty k prodeji produktů jiných firem, takzvaných aliančních partnerů. „Tlak na zaměstnance je dle našeho soudu nepřiměřený. Lidem je vysvětlováno, že prodej produktů aliančních partnerů je priorita," řekl s tím, že takové jednání považuje za nesmyslné. „Pošta by hlavně měla dělat poštovní práci. To, zda je doručovatel dobrý nebo špatný, nikoho příliš nezajímá. Rozhodující je, aby plnil alianční produkty," doplnil Prokop.

Tržby z dopisů mizí

To nepřímo potvrdila i mluvčí pošty. „Práce poštovního doručovatele je náročná. Na České poště pracují tisíce doručovatelů a kromě doručování zásilek mají v pracovní smlouvě také nabízení produktů aliančních partnerů takzvané tipování možných klientů. Nyní jsou listovní služby na ústupu a Česká pošta musí hledat pro své zaměstnance i další práci," uvedla Marta Selicharová.

Podle ní je třeba připomenout, že pošta, která je největším zaměstnavatelem v zemi, má jen to, co si sama vydělá a nemá žádné příspěvky. „Poštu celá léta živila především listovní služba. Pokles listovních zásilek je ovšem díky elektronické komunikaci dramatický meziroční pokles představuje asi deset procent. Ztracené výnosy musíme něčím nahradit," vysvětlila Selicharová. „Obchodní činnost je zcela běžná i u ostatních poštovních operátorů v Evropě. Potýkají se totiž se stejnými potížemi jako Česká pošta," doplnila.