Lhůta pro doručení nabídek skončí 21. března. Ovšem stále není jasno v případě sporného pozemku, kterým jeho vlastník, soukromý zemědělec Miroslav Hrtús, blokuje celou stavbu.

Spory o pozemek

Jeho pozemek vyvlastnil stát, ale majitel se nevzdává. Napadl u soudu vyvlastnění pozemku, rozhodnutí ale zatím nepadlo. „Ve věci žaloby vyvlastňovaného Krajský soud v Hradci Králové nenařídil dosud žádné jednání,“ sdělila ředitelka ŘSD Jihlava Marie Tesařová. Podle informací ŘSD je poslední záznam ve spisu z loňského ledna. To ale podle Tesařové nebrání vydání stavebního povolení. Podle údajů na webu ŘSD už sice bylo stavební povolení na stavbu nové části obchvatu vydané koncem minulého roku, kvůli odvolání zatím nenabylo právní moci.

„Stát mi prakticky znárodnil majetek, budu se bránit u soudu,“ stěžoval si v minulosti farmář. Jeho pozemek leží v lokalitě blízko Termesiv. Farmář Hrtús byl jediný ze stovky vlastníků dalších pozemků na trase budoucího obchvatu, který nepřijal nabídku ŘSD a města, které mu nabízely za jeho pozemek 280 až 330 korun za metr čtvereční, což je asi šestnáctinásobek odhadní ceny. Farmář nechtěl svůj pozemek ani vyměnit za jiný a stěžoval si, že je pod neseriozním tlakem. Jeho snahou nebylo prý stavbu obchvatu zpomalit, půda má pro něj větší cenu než peníze.

Farmář Hrtús pochází z Vysoké, pozemek koupil před více než deseti lety. To se už o stavbě obchvatu mluvilo. O svoje práva vede Hrtús úřední boj přes dva roky a zřejmě na několika frontách. Soudil se už i kvůli dopadu stavby obchvatu na životní prostředí, ale neuspěl. V současné době vede farmář spory i s provozovateli lyžařského areálu Vysoká. Tam farmář koupil pozemek pod vlekem a chce po provozovateli areálu vysoké nájemné. Spor Hrtúse o stavbu obchvatu připomíná dohady o stavbě dálnice D11, kterou blokovala statkářka Ludmila Havránková. Spor o pozemek se táhl neuvěřitelných 16 let.

Havlíčkobrodská radnice usiluje o stavbu obchvatu již dlouho. Na každém jednání zastupitelů podává místostarosta Libor Honzárek (TOP 09) informaceo tom, kam jednání pokročila a jaký je aktuální stav.

Podle něj již bylo na čase, aby ŘSD vypsalo soutěž na dodavatele stavby, protože kdyby stát čekal na konec procesu se zatvrzelým vlastníkem a pak teprve zahájil výběrové řízení, znamenalo by to zdržení minimálně o rok.

První, severovýchodní, část obchvatu, má už Havlíčkův Brod od roku 2003. Na něj naváže jihovýchodní obchvat směrem od výpadovky I/34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice k trase I/38 na Jihlavu. Pokud se podaří stavbu zahájit letos, mohla být nová část obchvatu kolem Brodu zprovozněná v roce 2022.