Ostatní pak čekají ve frontě venku před obchodem a musí dodržovat dvoumetrové rozestupy. Novinkou je i otevírací doba, která se o hodinu prodlužuje, tedy do jednadvaceti hodin.

Nová pravidla v obchodech:
- každý nakupující zákazník musí mít pro sebe 15 metrů
- každý musí mít svůj košík
- ostatní čekají venku před obchodem v dvoumetrových rozestupech
- otevírací doba se prodlužuje do 21.00
- v neděli a o svátcích je zavřeno


Lidé jsou ale z novinky rozčarovaní. „Ráno jsem si chtěl cestou do práce koupit svačinu, ale když jsem vidět tu dlouhou frontu lidí před supermarketem, tak jsem to raději vzdal. Tohle opravdu někdo nedomyslel,“ svěřil se David Novotný z Jihlavy.

Podobný názor má také Michaela Chábová z Černova. „Momentální opatření v obchodech mi nepřijdou vůbec přínosná. Vyhrazené hodiny na nakupování pro seniory, které byly na jaře, mi dávaly alespoň nějakou logiku. Teď se lidé budou akorát shlukovat venku, povídat si a pochybuji, že opravdu dodrží dvoumetrové rozestupy,“ přemítala.

Výtky mají i samotní prodejci. „Opatření jsme udělali, ve větších prodejnách jsme snížili počty košíků a snažíme se, aby lidé dbali na rozestupy,“ sdělil předseda představenstva COOP družstva HB Vladimír Stehno.

„Problém ale vidím v malých obchodech, které mají padesát metrů prodejní plochy. Vyvěsili jsme upozornění, že se uvnitř mohou zdržovat maximálně tři zákazníci, ale dodržování už je primárně na nich. My nikoho vyhazovat neplánujeme,“ dodal.

„Management front, ať si vymýšlí v hypermarketech v Praze. Na vesnicích je to hloupost. Když se sejdou babičky, tak je máme nechat čekat venku? V Lidlu se lidé perou o košíky, přehrabují se v oblečení a my tady budeme řešit obce, které mají dvě stě obyvatel?“ ptal se Stehno.

Shodou okolností ve středu otevírali zrekonstruovanou prodejnu ve Ždírci nad Doubravou. Tam ale nová opatření lidé téměř nepocítili. „Dneska už to není tak, že když se otevírá nová prodejna, tak se tam nahrne dvě stě lidí. Navíc tam máme konkurenci v podobě Albertu. Prodejna má skoro šest set metrů, takže tam je to bez problémů,“ potvrdil Stehno.

O něco smířlivěji naopak situaci vnímají v supermarketech. „Na většině našich prodejen bude moci být maximálně padesát zákazníků plus zaměstnanci. Omezili jsme proto počet nákupních vozíků na příslušný počet pro danou prodejnu tak, aby bylo nařízení splněno. Zákazníci pak mohou vstupovat pouze s nákupním vozíkem. Ostraha díky tomu může počty zákazníků snáze kontrolovat,“ uvedl mluvčí společnosti Penny Market Tomáš Kubík.

Připouští, že před prodejnami se mohou tvořit fronty. Snaží se však, aby byly co nejmenší. „Posilujeme proto provoz zejména na pokladnách tak, abychom byli schopni odbavit zákazníky co nejrychleji a snížili jsme riziko vzniku čekajících. Během prvních dnů budeme situaci monitorovat, a případně přijmeme další opatření,“ doplnil Kubík.

Podobné je to i v Bille. „Také naše společnost omezila počet nákupních vozíků a košíků. Dodržování opatření koordinujeme prostřednictvím zaměstnanců bezpečnostních agentur. V případě potíží budeme žádat policii, sami žádnou pravomoc nemáme,“ informovala jejich tisková mluvčí Dana Bratánková.