Starý most pocházející z roku 1967 dělníci zbourali už před velikonočními svátky. Na pomoc si vzali speciální techniku. Most přes Sázavu byl ve špatném stavu: zábradlí rezavé, omítka opadaná, konstrukce se drolila.

Podle přibyslavského kronikáře Ivo Havlíka, který stavbu pravidelně mapuje, název dok pochází z nizozemštiny a technické slovníky vysvětlují, že jde o vodní nádrž na břehu řeky nebo moře, kterou lze uzavřít vraty, aby po vyčerpání nebo vypuštění vody bylo možné na suchu stavět loď nebo pilíř mostu.

Podle Kraje Vysočina se lidé Přibyslavi dočkají dvou nových mostů ještě letos. Kromě nového přes řeku Sázavu i druhého menšího pod Jabloneckou nádrží. Tam stavba vyřeší i zpevnění skalního svahu a úpravu staré křižovatky na Dolní Jablonnou a Dvorek. „Práce připravujeme společně s městem Přibyslav. Vyžádaly si úplnou uzavírku silnice, celý úsek bude průjezdný až na podzim,“ sdělila mluvčí kraje Eva Neuwirthová.

Úpravy kolem Jablonecké nádrže

V případě menšího mostu jde podle Neuwirthové pouze o sanaci spodní stavby a novou nosnou konstrukci. V době rekonstrukce mohou lidé využít provizorní vyvýšený chodník u čističky odpadních vod i dočasně vybudovanou lávku přes Sázavu. Stavební práce vyjdou celkově na více než třiašedesát milionů korun, téměř vše zaplatí kraj.

Starosta Přibyslavi Martin Kamarád vidí v dlouhodobé uzavírce silnice na Šlapanov spojené se stavbou mostu i pozitiva. „Město toho využije. Chceme okolí u Jablonecké nádrže upravit pro pěší, aby cesty v těchto místech byly bezpečné,“ řekl. Vyřeší to nový chodník skoro za dva miliony korun. „Úsek silnice pod Jabloneckou nádrží není pro chodce bezpečný," myslí si Luboš Doležal, který po silnici jezdí do práce v Přibyslavi. „Kolem silnice není chodník, ale neustále se tam někdo pohybuje. Musíte mít oči na stopkách,“ poznamenal řidič.

Uzavírka znamená pro řidiče náročné objížďky. Zajedou si hlavně nákladní auta a kamiony. Pro auta nad dvanáct tun vede trasa přes Přibyslav, Stříbrné Hory, Pohled, Krátkou Ves, Českou Bělou, Ždírec nad Doubravou, Sobíňov, Chotěboř, Novou Ves u Chotěboře, Borek, Kraborovice, Vilémov, Golčův Jeníkov, Kámen, Radostín, Havlíčkův Brod.

Podle starosty Kamaráda se ale řidiči naučili objízdné trasy respektovat. „Abychom zabránili kolonám řidičů přes naše místní části Dvorek a Uhry, je v těch místech zákaz průjezdu. Po tamní silnici smějí jezdit jenom místní,“ zdůraznil Kamarád. Jak vysvětlil, je silnice mezi oběma obcemi stará, neudržovaná a průjezd většího počtu aut by ji definitivně zničil. „Silnici můžeme jen opravit, novou za deset milionů stavět nemůžeme. Kvůli složitosti celé stavby i majetkovým vztahům,“ doplnil starosta.