Dopravní značka upozorňuje, aby řidiči snížili kvůli práci na silnici rychlost na třicet kilometrů v hodině. Vždyť to ani rychleji nejde. Průjezd Brodem je dneska za trest. To si myslí ve středu dopoledne řidič cisterny Milan Pokorný z Jihlavy, čekající v koloně kousek od křižovatky Pražská s odbočkou na Chotěboř. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo, že v době do 28. října opraví silně poškozenou silnici na průtahu městem od Kolína směrem na Jihlavu. Jedná se především o úseky Lidická, Masarykova a Pražská. Řidiči musejí počítat s komplikacemi a čekáním. To se opravdu děje. V úterý i ve středu 18. října dopoledne je Masarykova ulice ucpaná auty. „Copak to nejde dělat jindy,“ povzdechne si Milan Pokorný a vzápětí si sám odpovídá: „Jenže takhle to v Brodě vypadá dnes a denně. Neberte to osobně, ale Brod patří zavézt hlínou.“
NEPŘEHLÉDNĚTE: Podívete se, s čím si museli řidiči v Brodě poradit v úterý ráno:
Silničáři budou pracovat na několika úsecích silnice I/38, která prochází městem. „Konkrétně jde o ulice Lidická, Masarykova a Pražská,” uvádí Jiří Veselý z ŘSD. Průtah Brodem opravy nutně potřebuje. Na některých místech jsou na silnici silné praskliny, díry, výtluky, koleje a asfaltové duny.
Přitom je to sotva tři roky, kdy se ŘSD pustilo do oprav průtahu na silnici první třídy 38 v lokalitě Lidická. V roce 2019 se silnice opravovala třikrát. Řidiče čekaly kilometrové kolony, nervy a stres. Duny a vyjeté koleje byly vidět i z chodníku.
Místy čtyřproudová komunikace je jednou z nejvytíženějších silnic na Brodsku ne-li na Vysočině. Lidická ulice, to je nekonečný příběh. V roce 2014 ji nechalo Ředitelství silnic a dálnic za desítky milionů opravit. Jenže za pár měsíců se na silnici objevily vady, které ŘSD muselo reklamovat. „Bohužel, je to tak. Ve vozovce se znovu objevují vyjeté koleje, a co já považuji za nejhorší, jsou tam i výtluky,“ sdělila v roce 2015 Marie Tesařová za ŘSD. Na jaře 2019 na výpadovce směrem na Jihlavu dělníci pokládali nový asfaltový povrch. Provoz řídily semafory.
Závady byly podle ŘSD způsobeny i vysokými teplotami a těžkým provozem. Takže by se asi sotva našel materiál, který by to bez újmy vydržel. „Protože zátěž Lidické ulice je v dopravní špičce extrémní, hlavně co se týče kamionové dopravy,“ upřesnila Tesařová s tím, že jediné řešení je obchvat. Tento a příští týden vyjíždějí stavební stroje na brodský průtah a na Lidickou znovu.
Ve středu se na průtahu činí nejen stavební stroje firmy Eurovia, které opravují povrch na křižovatce Pražská s odbočkou na Chotěboř, ale jen o kus dál poblíž supermarketu Penny Market dělníci firmy Elektromont pokládají kabely pro nové semafory. Ty dostanou za úkol řídit křižovatku Pražská a U Cihláře.„Provádíme v těch místech odborné práce, aby na křižovatce mohly fungovat semafory,“ vysvětlil už dříve Deníku firemní specialista Tomáš Štancl. Semafory jsou nutnost s ohledem na otevření jihovýchodního obchvatu. V té době na této křižovatce stoupne doprava mnohonásobně.
Semafory schválili brodští radní. Semafor na přechodu pro chodce proti sídlišti Výšina bude takzvané poptávkový. „Je u přechodu pro chodce a jen pro ně. Naváže na světelnou signalizaci u křižovatky obchvatu s Masarykovou ulicí,“ vysvětluje místostarosta Libor Honzárek.
Bezpečí pro lidi z Výšiny
Na poptávkovém semaforu, jak zjišťuje ve středu Deník, pořád svítí červená pro chodce a zelená pro auta. Kdo chce přejít, zmáčkne tlačítko a v době, kdy budou řidiči stát na červenou u velké křižovatky, se i na tomto přechodu podle Honzárka barvy přepnou. „Je to z důvodu bezpečnosti chodců a obyvatel Výšiny,“ dodává. Podle názoru Zdeňka Meda, který v této lokalitě bydlí, budou mít chodci možná radost, ale úsek se stane pro řidiče jedním velkým špuntem.