Také havlíčkobrodský KD Ostrov se 23. března stane místem konání do jisté míry rozporuplné a celoevropsky známé výstavy voskových figurín s názvem Katastrofy lidského těla. Ve všech zemích, do nichž expozice zavítá, návštěvníky baví i pobuřuje. Často obojí najednou.

Katastrofy lidského těla zobrazují prostřednictvím voskových figurín anatomické anomálie, které jsou zaznamenány v Guinessově knize rekordů a které se staly inspirací například pro tvůrce hororových filmů.

„Všechny figuríny mají vzor v dříve žijícím člověku. Každý náš exponát byl vytvořen na základě dobových informací," řekla pořadatelka výstavy, Jacquelina Lasunovová. „Na vlastní oči můžete spatřit lidi se dvěma hlavami, dvěma obličeji, čtyřma očima, několik různě srostlých siamských dvojčat nebo muže s vlčím syndromem. Můžete se setkat s největším, nejmenším a nejtlustším člověkem naší planety."

Koncept výstavy vznikl před 20 lety v Antropologickém muzeu v Petrohradě. „Takto postižené bytosti logicky vzbuzovaly zájem okolí, včetně vědců. Proto jsou dnes jejich modely a fotografie v muzeích po celém světě. Na základě těchto informací pak umělci z Petrohradu vytvořili 24 jejich věrných napodobenin z vosku," uvedla Lasunovová.

Dnes expozice čítá celkem 25 figurín. K bytostem, na nichž se „vyřádila" příroda, přibyla figurína, jejíž lidskou předlohu doslova zničily zásahy plastických chirurgů. „Jedná se o pornohvězdu Lolo Ferrari, jež zemřela v roce 2000. Byla majitelkou největšího umělého poprsí na světě," podotkla Lasunovová.

Na věrohodnosti figurínám přidává fakt, že při jejich tvorbě petrohradští umělci používali lékařské oční a zubní implantáty a do vosku vpichovali pravé lidské vlasy. Návštěvníci expozici, vzhledem k jejímu charakteru, opouštějí s různými pocity. „Je to poměrně kontroverzní záležitost. Reakce se často velmi různí. Někteří lidé jsou tímto tématem pobouřeni, jiní jsou doslova nadšení. Naším hlavním cílem je nicméně vzdělávat, seznámit širokou veřejnost s velice zajímavými životními osudy různě handicapovaných lidí," dodala Lasunovová.
Výstava se do České republiky vrací po třinácti letech úspěšného putování po Nizozemsku a Německu.

Monika Gordíková