Obec Pohled cenné obrazy vlastní, ale nemá je uložené v místním depozitáři, ale v bezpečí Národní galerie v Praze. „Do Prahy je to možná pro některé pohledské patrioty daleko, ale na výstavu do Hlinska jet mohou,“ poznamenala Dvořáková. Podle městského muzea v Hlinsku náleží umělecká tvorba žen-malířek minulých věků v současné době mezi aktuální společenská témata, konkrétních výstavních projektů se však zatím nedočkala.

Nedostavěná škola v Pohledu na Havlíčkobrodsku
Dvacet let prázdná. Nedokončená škola v Pohledu je místní kuriozitou

Výstavou 65. ročníku Výtvarného Hlinecka chce muzeum aspoň částečně splatit tento dluh a divákům představit práce nejvýznamnějších z nich. Podle Miloše Jiránka, jenž patří k vůdčím osobnostem zakladatelské generace českého moderního umění, stojí v 19. století za zmínku pouze tři malířky, a to Zdenka Braunerová, Pepa Mařáková a Amálie Mánesová . „Amálie byla pátým členem umělecké rodiny Mánesů, nejstarší ze tří dětí Antonína Mánesa. Do umělecké rodiny patřil ještě strýc Václav a mladší sourozenci Josef a Quido,“ upřesnil Jiránek.

Malířství se Amálie Mánesová naučila sama, jako žena studovat nemohla. Věnovala národu akvarely s krásami české krajiny. Nejraději malovala les, tůně a studánky. Tvořila osobitou škálou tónů od hnědi k nafialovělé modré až k rezavě černým odleskům, venkovské střechy zbarvila až do oranžova . Nikdy nevykročila ze stínu svých bratrů. Na svých cestách navštívila i Pohled, odkud pocházejí oba její obrazy.