Významné výročí si letos připomíná konkrétní úsek trati vedoucí z Kácova přes Ledeč nad Sázavou do Světlé nad Sázavou. Posázavský pacifik podle Otakara Kubáta z Ledče k městu neodmyslitelně patří. Dodnes jsou stráně kolem řek poseté chatami a sruby. Trať vede zadumaným údolím, řadou tunelů, přes staré mosty k zajímavým turistickým cílům, jako například legendární Stvořila.
Dřív vozil cestující kolem Sázavy romantický motoráček. Nyní ho nahradila moderní souprava Regio Spider. Mašinfíra Robert Dvořák jezdí na trati pacifiku jen dva roky, ale trať si zamiloval. „Je to krásná projížďka krajinou kolem Sázavy. Hlavně v létě je ve vagonech plno výletníků,“ říká. Podobný názor mají i další drážní zaměstnanci, kteří na trati slouží.
Na cestu vláčkem se vydávají pravidelně na cesty například manželé Maříkovi z Havlíčkova Brodu. „My jezdíme vláčkem na Ledečsko každý rok v zimě i v létě. Je pořád na co se dívat,“ pochvaluje si Pavel Mařík.
Posázavský motoráček učaroval řadě známých osobností. „Vlak byl pro nás vše. Volání dálek, cizí kraje, výlety do lesů a k vodě. Těžko říct, jestli jsem jel z Prahy kvůli přírodě, nebo kvůli tomu vlaku," vzpomíná herec Jaroslav Štercl v knize Posázavský pacifik.
Fotogalerie: Posázavský pacifik
Velkou pozornost věnoval této železniční trati známý ledečský historik František Pleva. „Stavba dráhy měla pro město velký přínos,“ zdůrazňuje. Konkrétně již zmiňovaný úsek trati z Kácova do Světlé nad Sázavou měřil skoro padesát kilometrů a měl čtyři tunely. „Na stavbě pracovali zkušení dělníci z Itálie. Říkalo se jim barabové. V Ledči bylo potřeba prokopat tunel přímo pod Lipovou ulicí,“ říká historik a dodává, že někteří dělníci byli nuzně oblečení, jedli bídně a na stavbě i umírali.
„Kamarádi je pochovali přímo pod rozestavěné náspy,“ popisuje Pleva temnou stránku historie Posázavského pacifiku. Na stavbě prý také nebyla nouze o rvačky. „Jeden italský dělník zabil nožem kamaráda. Od soudu v Čáslavi se už na stavbu nevrátil,“ dodává Pleva.
Stavba trati z Kácova do Světlé nad Sázavou přes Ledeč nad Sázavou začala roku 1902, první vlak po ní projel v září 1903. Pásku tehdy podle Plevy slavnostně přestřihla manželka přednosty a vlak se vydal na cestu do Světlé nad Sázavou. „Na trať bylo přiděleno šestadvacet vozů s olejovým osvětlením,“ upřesňuje historik s tím, že už tehdy měla trať řadu příznivců. Za rok 1903 se pacifikem svezlo přes 11 tisíc lidí. V roce 1904 jich bylo už přes 45 tisíc.
Posázavský pacifik má podle Českých drah dvě části. Slavnější je dolní Posázavský pacifik z Prahy přes Davli do Čerčan s odbočkou do Dobříše. Pacifik spojuje dále Čerčany a Světlou nad Sázavou v Kraji Vysočina. I na jeho trase se nachází množství tunelů a romantických výhledů na řeku Sázavu.
Něco o historické trati:
Železniční trať Čerčany – Světlá nad Sázavou (v jízdním řádu pro cestující označená číslem 212) je regionální železniční trať ve Středočeském kraji a Kraji Vysočina. Trať je dlouhá 91 kilometrů a vede z Čerčan přes Ledečko, Kácov, Zruč nad Sázavou a Ledeč nad Sázavou do Světlé nad Sázavou. Trať se klikatí údolím řeky Sázavy a prochází osmi tunely. Na trati byl zahájen provoz v roce 1901, dokončena byla potom v roce 1903. Zdroj: České dráhy
V devadesátých letech se ale hovořilo o zrušení tratě, její budoucnost byla nejistá. Pak do trati Správa železnic investovala stovky milionů korun a pustila se do její rekonstrukce. Jen oprava tunelu Podhradský přišla na téměř devadesát milionů korun. „Cílem je zlepšit technické parametry tunelu, který už byl ve špatném stavu. Ten se podepsal i na nutnosti snížit traťovou rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ řekla tehdejší mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Stvořidla u Ledče ožila: kempům se daří, obsazují je i turisté z Vysočiny