Na vině je podle rodičů postižených dětí nedomyšlené omezení příspěvků na asistenty ze strany Kraje Vysočina. Podle pedagogů za tím stojí drastické finanční škrty diktované ministerstvem školství.

Před otázkou, zda nechat svoje dítě mezi „normálními" spolužáky, nebo ho přeřadit do speciální školy, stojí například Jana Kamarádová z Přibyslavi. „Náš syn trpí lehčí mozkovou dysfunkcí a pohybovým postižením. Navštěvuje základní školu v Přibyslavi, kde využívá pomoci asistenta pedagoga. Práci těchto asistentů financuje hejtmanství. Kraj ale teď výrazně zpřísnil kritéria pro přidělení asistenta, která můj syn nesplňuje," vysvětluje Kamarádová.

Rodiče mají dilema

Rodina má pouze dvě možnosti. Dítě bude navštěvovat dál běžnou školu, ale bez pomoci asistenta. Jestli výuku nezvládne, čeká ho přeřazení do speciální školy.

„Nebránila bych se přeřazení, kdybych si byla jistá, že se mu dostane při vzdělávání veškeré péče. Kraj zpřísnil kritéria natolik, že jimi projdou jen ty nejtěžší případy. Nevím, jak syn zvládne návštěvu základní školy bez pedagogického asistenta. Má občas svoje nálady, dětí ve třídě je moc na to, aby se mu učitelka mohla individuálně věnovat," povzdechla si matka.

Rodiče, kteří nejsou spokojeni s tím, že asistent pedagoga jim přidělen nebude, mohou podstoupit jednání před odbornou komisí kraje.

Zpřísnění kritérií pro přidělení asistentů dělá starosti také školám, kde asistenti působí, školy je budou muset propouštět. „Máme tři asistenty. S ohledem na omezení finančních prostředků se propouštění nevyhneme. Zda dítě asistenta potřebuje, to záleží i na doporučení Speciálních pedagogických center, ale ta se dnes již řídí tvrdou metodikou kraje," konstatuje ředitelka ZŠ Nuselská v Havlíčkově Brodě, Jana Hartmanová.

Podle pedagogů z Havlíčkobrodska za vším stojí drastické škrty diktované ministerstvem školství.  Jak učitelé zdůrazňují, kvalitní vzdělání v Čechách se stane brzy pro handicapované děti a děti ze sociálně slabých rodin nedostupné. Vzdělávat se bude jen omezený počet bohatých.

Učitelé: je to krok zpět

Podle ředitelky Hartmanové jsou tato omezení vůči handicapovaným krokem zpět. „Služby pedagogických asistentů vznikly na základě žádostí rodičů, kteří nechtěli svoje děti s lehkým postižením umisťovat do speciálních škol.  Stát to podporoval v rámci integrace handicapovaných do společnosti," uvádí ředitelka Hartmanová malou odbočku do historie. Dnes je opět všechno jinak, děti s lehkým handicapem budou muset zpět do speciálních škol, protože podle Hartmanové pedagog v běžné třídě s velkým počtem žáků nemůže dítěti s handicapem věnovat dnes a denně individuální péči, protože na to nemá čas.

Rodiče jsou pro svoje dítě někdy ochotni udělat cokoliv. Jak naznačuje Jana Kamarádová, rodiče handicapovaných dětí by možná byli ochotni se sjednotit a práci pedagogického asistenta pro děti platit škole sami ze své kapsy, ale podle předběžných informací jim úřední systém zřejmě hodí klacky pod nohy. To ostatně potvrzuje i ředitelka Hartmanová. „Neumím si představit, jak by takový nápad, platit asistenty z kapes rodičů, prošel současnou legislativou. Snad kdyby rodiče založili občanské sdružení, nebo pro svoje dítě požádali z důvodů postižení o takzvaného osobního asistenta, kterého platí ministerstvo práce a sociálních věcí, ale tam také peníze nejsou," povzdechne si Hartmanová.

Asistent pedagoga
Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace. Funkce asistenta pedagoga je podpůrná personální služba dětem, žákům nebo studentům se speciálními vzdělávacími potřebami (se zdravotním postižením, zdravotním nebo sociálním znevýhodněním).
Zdroj: Kraj Vysočina