Rozpačití jsou z novinky i sami cyklisté. „Chápu, čeho tím opatřením chtějí docílit. Jestli se to ale povede, je věc druhá. Podle mého na nás bude většina řidičů ještě více naštvaná, protože za námi budou muset jet krokem mnohem déle. Rozumnější by podle mě bylo více investovat do nových cyklostezek, kam bychom se mohli uklidit a ‚nepřekážet‘ na silnici,“ svěřil se vášnivý cyklista Kamil Krejčí z Třebíčska.

Problematické úseky na Vysočině očima řidičů

* Havlíčkobrodsko: Žižkovo Pole – Dobrá
* Jihlavsko: Pavlov – Třešť; Panenská Rozsíčka – Bezděkov
* Pelhřimovsko: Libkova Voda – Vlásenice-Drbohlavy; Pošná - Pacov
* Třebíčsko: Třebíč - Vladislav
* Žďársko: Daňkovice – Borovnice; Jimramov – Dalečín; Rokytno – Tři Studně

Doslova na doraz se řidiči a cyklisté míjejí například v lipové aleji mezi Dobrou, místní částí Přibyslavi, a obcí Žižkovo Pole na Havlíčkobrodsku. „Situace je taková, že když se na silnici potkají dvě auta proti sobě nebo auto s cyklistou, je potřeba, aby jeden uhnul do zálivu mezi lípy a počkal, až druhý projede,“ přiblížil cyklista Pavel Málek z Přibyslavi.

Jak dodal, neumí si představit, jak na tak úzké a problematické silnici udrží auto s cyklistou povinný odstup. Upozornil i na to, že byly doby, kdy obyvatelé Žižkova Pole žádali o pokácení části stromů a následné rozšíření a modernizace silnice. To se však nepovedlo, takže tam řidiči a cyklisté společně s chodci budou hrát každý den „přetlačovanou“.

Ani na silnicích Žďárska nebude jednoduché dodržet nové nařízení. „Jsou tu úzké silnice a cyklistů tady jezdí opravdu hodně. Část z nich absolutně nedodržuje předpisy silničního provozu. A není výjimkou, že po silnicích jezdí dva cyklisté vedle sebe. Už tak lze předjet cyklistu na některých místech jen stěží. A dodržet přitom metr a půl vzdálenost bude prakticky nemožné,“ postěžovala si Radka Marková z Nového Města na Moravě.

O tom, jak to budou strážci zákona případně řešit, zatím policejní mluvčí nechtěla Dana Čírtková spekulovat. „Ten zákon ještě může doznat změn. Na debaty o něčem, co zatím neplatí, je opravdu brzy,“ upozornila mluvčí.

Novela teď totiž míří do horní komory parlamentu, kde ji mohou senátoři ještě změnit. Je tedy možné, že vše bude nakonec jinak.

Najdou se ale i tací, kteří mají pro nově daný odstup pochopení. „Sama se vždy snažím cyklisty objíždět co nejdále to jde. Nechci o ně náhodou zavadit zrcátkem. Vím, že se to nebude řadě lidí líbit, ale dobře, že to konečně dostane jasný řád,“ nechala se slyšet Lenka Dlouhá z Pelhřimova.

Dotkne se to i MHD 

Nejsou to ale jen řidiči osobních aut, kteří si v případě účinnosti novely budou muset na změnu zvyknout. Citelně se totiž dotkne také provozu autobusů, případně i trolejbusů v jihlavské městské hromadné dopravě. Podle šéfa Dopravního podniku města Jihlavy Radima Rovnera budu vozy MHD v některých místech muset jet déle za cyklistou, než se najde místo s dostatečnou šířkou pro předjetí.

Nová pravidla by ovlivnila i linkovou dopravu. Tam půjde nejen o provoz ve městech, ale i o cesty mimo obce. „Problematiku tohoto nového pravidla odhalí až čas,“ uvedl Petr Král ze společnosti ICOM Transportu. „Stav silnic zná každý z nás, nechť si každý sám vyhodnotí smysluplnost tohoto zákona,“ dodal.

Jestli dojde k úpravě jízdních řádů, protože se budou autobusy vinou výskytu cyklistů zpožďovat, nechtěl zatím odhadovat.

Jak sdělila krajská koordinátorka BESIPu Veronika Vošická Buráňová, za posledních jedenáct let se na Vysočině stalo 336 nehod cyklistů, kde byl její příčinou nedostatečný boční odstup řidiče. Čtyři z toho skončily tragicky. „Je však nutné dodat, že pouze jeden z usmrcených cyklistů měl helmu,“ podotkla.

JANA KUDRHALTOVÁ
REPORTÉŘI DENÍKU