Je to proměna za miliardy. Po nové trati třetího tisíciletí projedou vlaky rychlostí až sto šedesát kilometrů za hodinu. Změní se vzhled nádražních budov. Na zastávce Přibyslav už nebudou lidé riskovat během přes koleje. „Stavební povolení se týká trati v úseku Přibyslav a Pohled. Jedná se o kompletní rekonstrukci železničního svršku a spodku s cílem zvýšit rychlost na trati,“ popsal stručně cíl rekonstrukce za Drážní úřad Milan Kubát.
Rekonstrukce trati bude náročná. „V úseku Přibyslav a Pohled chystáme úplnou rekonstrukci dvoukolejné trati, včetně stanice Přibyslav a Pohled. Dále zastávek Přibyslav a Stříbrné Hory,“ informoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Rekonstrukce zahrnuje železniční svršek i spodek, mosty, silniční nadjezdy. Také trakční vedení a zabezpečovací zařízení. „Investice umožní zvýšení rychlosti vlaků ze stávajících sto až na sto šedesát kilometrů za hodinu,“ upřesnil Gavenda. Změní se i vzhled stanic a zastávek. „Stěžejní stavební práce, vyžadující i výluky, jsou v plánu na rok 2024, dokončovací práce na rok 2025. Předpokládané celkové investice činí přes dvě miliardy korun,“ upřesnil Gavenda.
Na trati Pohled Přibyslav bude po dobu prací jednokolejný provoz. Byť Správa železnic mluvila původně o uzavírce kompletní. To byl podle obyvatel Přibyslavi nesmysl. „Zajímalo by mě, jak bych jezdila o víkendu do práce," poznamenala místní Dana Doležalová.
Změna přibyslavské trati
Přibyslav stanice: rekonstrukce obou nástupišť, v podchodu přibudou výtahy
Přibyslav zastávka: podchod
Stříbrné Hory zastávka: podchod
Pohled stanice: nové nástupiště, podchod, výtahy
Sázava stanice: nové, delší koleje
Celá trať: nové koleje, nové mosty, nadjezdy, zabezpečovací zařízení
Stěžejní práce: rok 2024, 2025
Cena: přes dvě miliardy korun
Stavební povolení určuje i dobu, kdy se na stavbě nesmí pracovat. A to je od deseti večer do šestí hodin ráno. Při stavbě budou dělníci v některých úsecích podle Drážního úřadu používat lomový kámen. Ten budou dělníci těžit v Pohledu.
Kámen z pohledského lomu je unikátní. To potvrdil Tomáš Bína ze společnosti Českomoravský štěrk, která je součástí nadnárodní skupiny HeidelbergCement. „V lomu Pohled se nám podařilo objevit ložisko velmi kvalitního kamene, který splňuje náročné požadavky na výstavbu a rekonstrukce železničních tratí. Proto jsme v rámci stávajícího územního rozhodnutí požádali o dílčí prodloužení těžby, které navýší životnost lomu o jeden až dva roky,“ upřesnil ředitel.
Podle Milana Kubáta z Drážního úřadu musí být stavba ekologická. Pod mostními oblouky musí zůstat suché cesty pro migraci živočichů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pohled zachrání historický komín kvůli čapímu hnízdu. Místní památka je rarita