Do Havlíčkova Brodu budou jezdit ráno dva autobusy v 6.52 a v 7.43 hodin. Z Havlíčkova Brodu do Ledče pojedou odpoledne dva spoje, ve 12.08 a v 15.08. Ostatní spoje budou vlakem nebo v kombinaci autobus a vlak. Koncept veřejné dopravy kraje má naplno začít v roce 2020. O problémech s plánovaným rušením přímých autobusů z Ledče do Brodu psal Havlíčkobrodský deník loni na podzim.

Kraj Vysočina chystá od roku 2019 nový integrovaný systém veřejné dopravy. Hustota dopravy se má zvýšit, spoje budou kvalitnější. V Ledči nad Sázavou se ale neradovali, kraj naplánoval, že Ledečsko přijde o výhodný autobus do Havlíčkova Brodu. Podle Kraje Vysočina ale měl autobus nahradit mnohem lepší vlak. To se obyvatelům Ledečska nelíbilo. Sepsali petici, vzbouřili se i starostové obcí Ledečska, na pomoc pozvali i senátora Jaromíra Strnada (ČSSD). Nakonec obě strany, starostové i kraj dospěli k dohodě.

Byl by to krok zpět

Podle starosty Vilémovic Václava Vacka (ODS) by bylo rušení přímého autobusu do Brodu krok zpátky. „Chceme zachovat přímý spoj do Brodu aspoň dopoledne a v tom nehodláme ustoupit. Tím autobusem jezdí děti do škol, senioři k lékaři. Na vlak je to pro nás kus cesty, přesedání je komplikované, stejně jsou na tom obce Kožlí, Bojiště, nebo Ostrov. Kraj Vysočina chce modernizovat železniční dopravu ale bez ohledu na místní podmínky,“ řekl k rušení přímého autobusu starosta Vacek.

„Po sérii jednání přímo hejtmana Kraje Vysočina Jiřího Běhounka se zástupci samospráv došlo ke stabilizaci řešení linkové autobusové dopravy, spojující Ledeč nad Sázavou a Leštinu u Světlé a linky Ledeč nad Sázavou a Světlou nad Sázavou,“ potvrdila informaci o dohodě mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Jak dodala, z pohledu kraje je v rámci regionu počítáno s drážní dopravou, jakož to páteřním spojením Ledečska s Havlíčkovým Brodem. „Na posledním jednání, které se uskutečnilo 23. 3. 2018 ve Světlé nad Sázavou, zástupci přítomných obcí vyslovili souhlas nad podobou předložených návrhů řešení,“ dodala Svatošová.

Modelářský kroužek modulové železnice v Chotěboři vznikl v roce 2016 z popudu zdejších nadšenců.
OBRAZEM: Zmenšené království železnice se otevře v Chotěboři

Jak konstatoval starosta Ledče Zdeněk Tůma, jednání ale nebyla vůbec jednoduchá. „Stále jsme byli odkazováni na možnost připravované komfortní železniční dopravy. Jelikož jsme se s touto variantou nehodlali smířit, stále jsme vyvolávali společně se starostou Vilémovic a starostou Světlé nad Sázavou další a další jednání, která byla vedena v uplynulých dvou měsících přímo s hejtmanem Běhounkem za přítomnosti našeho senátora z Čáslavi Jaromíra Strnada,“ informoval starosta Tůma.

Půl milionu za autobus

Jak dodal, nakonec se přece podařilo s přispěním hejtmana Jiřího Běhounka, tak i senátora, přesvědčit garanta projektu odbor dopravy Kraje Vysočina, že nejen z historického, ale i praktického hlediska je pro občany Ledče a okolí bezpodmínečně nutné aspoň zachování páteřních přímých spojů do Havlíčkova Brodu, do nemocnice, škol, do zaměstnání.

„V první fázi nám ze strany zhotovitele projektu bylo vyhověno z hlediska zařazení přímých spojů, podmínkou ale byla finanční spoluúčast města, neboť přímé autobusy do Havlíčkova Brodu byly brány Krajem Vysočina při možnosti souběžné železniční dopravy jako nadstandard,“ podotkl starosta Zdeněk Tůma.

Finanční spoluúčast pro tyto dva páry spojů původně činila pro Ledečsko asi 500 tisíc korun za rok. Vzhledem k tomu že Kraj Vysočina uvažuje o vytvoření jím navržených nových jízdních řádů za spoluúčasti obcí, činily by platby pro obce asi 70 korun na občana a rok. Konkrétně pro město Ledeč by to bylo celých 350 tisíc korun za rok. „Poplatek 500 tisíc za rok byl pro nás na Ledečsku nepřijatelný, celých 500 tisíc za dva páry spojů,“ zdůraznil starosta Tůma.

Havlíčkobrodská Obchodní akademie a Hotelová škola hostila první ročník barmanské soutěže. Svou fantazii a kreativitu při přípravě nápojů poměřilo sedm mladých barmanek a barmanů.
Na soutěži barmanů létaly vzduchem láhve a šejkry

Jak starosta dodal, na základě dalších jednání s hejtmanem a senátorem Strnadem došlo k dohodě. „Náš požadavek zachování dvou přímých spojů do Havlíčkova Brodu a z Havlíčkova Brodu byl akceptován bez finanční náhrady. Z naší strany byl akceptován naopak návrh vypuštění dvou spojů z Ledče do Světlé a zpět. I tak by mělo být zajištěno autobusové spojení mezi Ledčí a Světlou zhruba jedenkrát za dvě hodiny dopoledne a v odpoledních hodinách téměř každou hodinu,“ zdůraznil starosta Tůma. Do Havlíčkova Brodu pojede ráno autobus v 6.52 a v 7.43 hodin. Z Havlíčkova Brodu pojede do Ledče autobus ve 12.08 a v 15.08. Ostatní spoje budou vlakem přímo nebo v kombinaci autobus a vlak. Koncept veřejné dopravy kraje má začít v roce 2020