Máte představu o tom, kolik profesionálních řidičů městské dopravy v Česku chybí?

V městské hromadné dopravě v českých městech chybí dlouhodobě zhruba pět stovek řidičů, počítáme do toho řidiče autobusů, trolejbusů, tramvají a strojvedoucí metra.

Městská hromadná doprava je pro Havlíčkův Brod důležitá, řada cestujících se bez ní neobejde.
Řidiči městské dopravy v Havlíčkově Brodě se bouří. Píšou výpovědi

Jednoduše a stručně. Proč je profesionálních řidičů za volanty autobusů, metra a tramvají tak málo?

V této profesi je poměrně vysoký průměrný věk, takže nábor nových řidičů probíhá v dopravních podnicích neustále. Protože je o řidiče zájem i v jiných odvětvích (kamionová doprava, jiní dopravci), dochází i k přetahování pracovníků. Dopravní podniky nabízejí různé bonusy a náborové příspěvky, ale jejich pozice není vůbec jednoduchá.

Podle dopravců by mohla pomoci změna zákona, kdy by si za volant autobusu mohli sednout už osmnáctiletí. Máte stejný názor?

Na jednu stranu by snížení věkové hranice pro řízení autobusů mohlo být částečným řešením nedostatku řidičů v dopravních podnicích. Na druhé straně jsou kritici tohoto opatření, podle kterých to není systémové řešení. Dopravní podniky rozhodně neberou zodpovědnost za bezpečí cestujících v prostředcích městské hromadné dopravy na lehkou váhu.

Svezení městskou dopravou bude po Novém roce v Brodě dražší
Městské autobusy v Havlíčkově Brodě zdraží. Kvůli vyšší dani

Existuje tedy nějaké řešení, které by nedostatek řidičů autobusů a tramvají, když ne vyřešilo, tak aspoň zmírnilo?

Rozumnějším řešením by byla úprava imigrační politiky státu, abychom mohli využít zahraniční pracovní sílu, ať už je to Ukrajina, či Srbsko, nebo Moldávie. Vidíme v tom větší smysl, než snižovat věk potenciálního řidiče autobusu, či jiného kapacitního dopravního prostředku.