Práce souvisí s modernizací tohoto úseku dálnice.
„Provoz mezi 162. a 153. kilometrem byl v obou jízdních pruzích obnoven v šest hodin podle plánu. Na objízdné trase se nestaly nehody, policisté nemuseli řešit ani žádnou jinou dopravní komplikaci," řekla mluvčí policie Dana Čírtková.
Po objízdné trase přes Velkou Bíteš, souběžné s dálnicí, jezdila auta od pondělní jednadvacáté hodiny. Na provoz dohlíželo šest policejních hlídek. Doprava na dálnici byla obnovována postupně. Ve směru na Prahu začala auta jezdit čtvrt hodiny před šestou, o patnáct minut později se rozjel také směr na Brno. „V průběhu celé noci byl na dálnici slabší provoz, na stupni dva, většinu vozidel tvořila nákladní doprava," uvedla Čírtková.
Stavební práce postupovaly podle harmonogramu. „Vypadá to dobře, nosníky jsou tam. Jeřáb právě odjíždí," řekl stavbyvedoucí Jiří Krátký z firmy OHL ŽS hodinu před ukončením uzavírky.
Dělníci staví u Bíteše dálniční nadjezd k Jáchymovu jako náhradu za loni zbourané přemostění. Polovinu železobetonových mostních nosníků usadili už v neděli nad částí D1, která je uzavřena kvůli opravám. V noci na úterý pomocí jeřábu ukládali na připravené základy zbývající čtyři osmatřicetitunové nosníky nad druhou polovinou dálnice směrem na Prahu. Poslední z nosníků byl uložen na své místo asi tři hodiny po půlnoci.
U Bíteše byly kvůli rozšíření dálnice zbourány celkem tři dálniční nadjezdy. Obnoveny budou dva z nich. Druhý most bude vystavěn příští rok. „Nyní tam probíhají betonáže opěr. Nosníky budou vyráběny přes zimu a ukládány na jaře," řekl Krátký.
Nejvytíženější česká dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na jednadvacet úseků, které se mají modernizovat postupně. První práce začaly v květnu 2013.
Opravy devítikilometrového úseku na Žďársku provádí Sdružení D1 Lhotka – Velká Bíteš, tvořené firmami OHL ŽS a Apline Bau CZ. Od 1. listopadu by měl být v tomto úseku otevřen pravý jízdní pás s novým povrchem směrem na Brno. Ve druhém jízdním pásu budou dělníci ještě spravovat kryt vozovky, měnit značení a odvážet provizorní svodidla. Podle Krátkého by měla být dálnice u Bíteše bez omezení průjezdná během druhého listopadového týdne.
(čtk)