A výsledek? Půjčku nedostala a za telefonát teď dluží 50 tisíc korun!

Není jediná. Kriminalisté na Vysočině nyní prověřují několik případů oklamaných lidí, kteří se snažili získat úvěr prostřednictvím nebankovních společností, které kontaktovali telefonicky.

„Scénář nabídky bývá vždy stejný. Při prvním kontaktu, který také často bývá kontaktem posledním, probíhá mezi poskytovatelem úvěru nebo půjčky a žadatelem předběžný telefonický kontakt na zveřejněné telefonní lince, která však není v žádném případě linkou bezplatnou. Telefonní linka, na které se většinou velice dlouhý hovor vede, je zpoplatněna  opravdu nadstandardním tarifem. Bývá to například 95 korun za jednu minutu hovoru," upozorňuje Pavel Peňáz, náměstek ředitele pro službu kriminální policie a vyšetřování Krajského ředitelství Policie ČR Kraje Vysočina.

Žadatel o úvěr bývá většinou na toto zpoplatnění upozorněn, ale často pouze malým písmem na konci inzerátu, který službu nabízí. I když je upozornění poté také součástí telefonátu, volající si ho často nevšimne a nebere ho ani dostatečně na vědomí.

„Operátoři, kteří telefonický hovor vedou, jej zbytečně prodlužují a dotazují se na různé okolnosti týkající se osoby žadatele a jeho majetkových poměrů. Při úmyslném prodlužování rozhovoru tak někteří zájemci o půjčku zaplatí často mnohem více peněz, než by činila výše původně požadovaného úvěru nebo půjčky," přiblížila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Dodává, že tyto částky dosahují až několika desítek tisíc korun. Navíc se většinou stává, že žadatelé nikdy žádnou půjčku ani úvěr od těchto společností nedostanou. Telefonní účet však uhradit musí.

„V Kraji Vysočina jsme prověřovali jeden případ, kdy žadatelka o úvěr požadovala částku 30 tisíc korun. Žádný úvěr nedostala a na telefonních poplatcích nyní dluží 50 tisíc korun," varuje Pavel Peňáz.

Kriminalisté proto znovu varují všechny případné žadatele o úvěry nebo nebankovní půjčky, aby byli při výběru poskytovatele velice obezřetní a opatrní, jinak se mohou při sjednávání půjčky po telefonu vystavit zbytečným problémům, které se týkají úhrad za vysoké telefonní účty.