„Soutěž je rozdělena do čtyř kategorií od pátého do osmého ročníku základních škol. Vzhledem k velkému počtu žáků jsme rozdělili soutěž do dvou dnů. Soutěžící řeší patnáct úloh a mají na to jen 60 minut,“ informoval za pořadatele učitel matematiky František Roček za základní školy Lipnice nad Sázavou.

Jak zdůraznil, v této soutěži si žáci již nevystačí s běžnou matematikou, kterou se učí v hodinách, ale nezbude jim nic jiného než použít důvtip, postřeh, rozum, kombinační schopnosti a logické myšlení. „Většina úloh jsou vlastně takové matematické hádanky, chytáky, kvízy, které mají prověřit schopnosti luštitele.

Protože matematická soutěž vyžaduje od žáků něco víc, hlavně talent, než jen schopnosti se něčemu naučit slovo od slova, aniž by chápal obsah,“vysvětlil František Roček. Těžké matematické úlohy se rozhodl řešit například Matěj Fiala ze Světlé nad Sázavou. „Matematiku mám rád. Hlavně úkoly, kde se musí myslet. Soutěží se účastním celkem pravidelně. Všechny příklady jsem nevyřešil, ale myslím si, že jsem si ostudu neudělal,“ prozradil žák 7. třídy.

Jak František Roček upřesnil, zájem o matematiku na druhém stupni základních škol je poměrně značný, ale s postupem do vyšších tříd stále víc klesá. „Tak například v deváté třídě má zájem o matematickou olympiádu už jen sedm žáků ve třídě,“ konstatoval pedagog s tím, že čím vyšší je věk žáků, tím víc s matematikou zápasí.

A souvisí to bohužel s moderními technologiemi. „Matematika vyžaduje soustředění a přesnost, což dělá stále většímu počtu školáků problém. Neumějí se soustředit, dělá jim problém důkladně přečíst a hlavně pochopit delší text. Jsou z počítačů a mobilních telefonů zvyklí jen klikat, číst zkratkovité zprávy, přeskakovat text, nesoustředit se, což je v matematice problém,“ posteskl si pedagog.

Vidět to je především především v soutěži jako je Pythagoiriáda. Podle Františka Ročka všechny příklady v pondělí 27. května nevyřešil nikdo. „Na to, jakou je matematika nyní ve školách Popelkou, to ještě jde. V minulosti jsme mívali i případy, že soutěžící nespočítal nic, ale teď se úroveň pomalu zvedá. Dneska se zdá, že úspěšných luštitelů bude víc,“ podotkl pedagog.