Majitelem radaru je město Havlíčkův Brod. „Protože přestupků v Krátké Vsi ubylo, radarový systém splnil svůj účel. Takže je potřeba jinde,“ vysvětlil naposledy Deníku důvody stěhování havlíčkobrodský starosta Zbyněk Stejskal.

Radar do Krátké Vsi na tamní silnici 34 pořídil a zaplatil Havlíčkův Brod. Měřit rychlost radar začal koncem roku 2020. Kompletní systém za víc než dva miliony korun dodala firma z Třebíčska. Teď je radar potřeba jinde, navíc podle starosty Stejskala je ve smlouvě s dodavatelem systému jedno přestěhování zdarma. Takže nastal čas udělat pořádek na silnici číslo 34 ve Šmolovech.

Radarový systém ve Šmolovech stojí kousek od zastávky autobusu a restaurace na Lipce. Systém nejen upozorní řidiče na chybu, ale pořídí snímek provinilce, kterého pak čeká pokuta. Jak Deník na místě zjistil, má zřejmě účinnost. Kamion, který si to přes Šmolovy mířil skoro šedesátkou, rychle snížil rychlost skoro na polovinu.

Petru Baštovi z Havlíčkova Brodu, který jezdí denně přes Šmolovy na Humpolec, radar nevadí. „Kdo jezdí s rozumem, nemusí se bát. Klidná doprava přes vesnici, kde se nemusíte bát přejít z jedné strany na druhou je základ. A to si myslím i jako řidič,“ zdůraznil.

Šmolovy, místní část Havlíčkova Brodu, jsou zatížené dopravou. Jezdí tudy tisíce aut denně ve směru na Humpolec a dálnici D1. „Doufám, že radar dopravu ve Šmolovech zklidní,“ poznamenal Tomáš Fišer, starosta sboru šmolovských dobrovolných hasičů.

Předseda osadního výboru Šmolovy Leoš Vaněček radar vítá, ale má připomínky. „Radar má zklidnit dopravu. Jenže náš problém ve Šmolovech není rychlost aut, nýbrž jejich velké množství, včetně těžké nákladní dopravy. To radar nevyřeší. Šmolovy potřebují obchvat, ale já začínám mít strach, jak to dopadne. Obávám se, že radar poslouží radnici v Brodě jako argument k prosazení varianty obchvatu, kterou u nás nechceme,“ zdůraznil Vaněček.

Jak dodal, z obchvatu Šmolov je pověstný horký brambor. Na radnici v Brodě je už minimálně sedm různých variant.

Z provozu radaru Brod nezbohatne. Město má podle starosty Stejskala úředníky, kteří se zabývají hlavně radarem a řeší pokuty. „Každou chvíli je nutné radar kontrolovat a kalibrovat, abychom se nedostali do střetu se zákonem. Výtěžky z pokut provoz nepokryjí,“ konstatoval Stejskal.

Radar z Krátké Vsi

V Krátké Vsi, odkud se radar vystěhoval, z jeho ztráty radost nemají. Doprava se v obci díky radaru zklidnila. Starosta Jiří Ondráček se bojí, že bez radaru bude silnice opět pro obec noční můra.

Kde musí řidiči na Vysočině ubrat rychlost

Benátky a Ždírec nad Doubravou; Údavy u Ždírce nad Doubravou; Šmolovy u Havlíčkova Brodu; Kámen na Havlíčkobrodsku; Bílek u Chotěboře; Havlíčkova ulice Chotěboř; Jihlavský tunel na Hosovském kopci; Brněnská ulice Nové Město na Moravě; Rokytno u Sněžného; Svatý Kříž u Havlíčkova Brodu.

Zdroj: Města a obce Vysočiny

Léta usiloval o to, aby radar v obci byl. „Široká silnice vede z kopce a svádí k překročení rychlosti. Někteří řidiči u nás jezdili snad stovkou,“ konstatoval Ondráček.

Jak dodal, bez ohledu na dopravní situaci, není ve vsi žádný přechod. „Měli jsme nad obcí značku omezení rychlosti, ale tu nám ukradli. Přecházet silnici je riziko. Je zázrak, že jsme tu neměli žádnou smrtelnou nehodu,“ konstatoval starosta.