Studenti maturitu skládají letos ve stejné úrovni obtížnosti.

„Systém státních maturit bych ponechal, ale zvedl bych jejich obtížnost, aby odpovídala úrovni znalostí budoucích studentů vysokých škol," zhodnotil úroveň letošních státních maturit ředitel gymnázia Hynek Bouchal. Jak přiznal, zpočátku systému státních maturit moc nevěřil, ale nyní je jeho organizací vcelku příjemně překvapen. Nicméně k úrovni obtížnosti jednotlivých testů má velké výhrady. „Státní maturity sestávají ze tří zkoušek. Čeština je povinná, mezi matematikou a cizím jazykem si studenti mohli vybrat. Například na vypracování testu z českého jazyka měli studenti hodinu, hodinu měli i na slohovou práci. Bohužel, úroveň maturitních testů je dle mého soudu primitivní. Testy v této podobě by měl zvládnout prakticky každý maturant, i ten s výrazně horším prospěchem. To ale je chyba. Takový jednoduchý test neodpovídá úrovni znalostí budoucích studentů vysokých škol, a gymnázium – to je předstupeň na vysokou," zdůraznil Bouchal.

Předání maturitních testů probíhalo v režimu přísného utajení, jako by se jednalo o státní poklad. Kurýr Cermatu doručil do budovy gymnázia pečlivě zapečetěnou bednu, které se až do příjezdu komisaře –  kantora z jiné školy pověřeného Cermatem, nesměl nikdo dotknout, natož ji otevřít – odplombování bedny směl provést výhradně komisař s ředitelem školy. Státní maturitu skládaly v havlíčkobrodském gymnáziu celkem tři třídy. Dvě oktávy a jeden čtvrtý ročník, což je dohromady necelá stovka studentů, přičemž výrazná většina z nich si v případě svobodné volby  vybrala cizí jazyk, nikoliv matematiku.

Ke sjednocení úrovní obtížnosti přistoupilo ministerstvo školství po loňských problémech s maturitami."Pravda je, že loňské testy z matematiky se Cermatu příliš nepovedly," konstatoval Bouchal.

Loni vyhodnocení písemek z českého jazyka prováděl centrálně Cermat, letos tato povinnost zůstala na bedrech školy a jednotlivých vyučujících, což není podle Bouchala to nejlepší řešení.

„Do hry totiž může vstoupit takzvaný osobní přístup vyučujícího, který studenta několik let zná a rád by mu určitým způsobem pomohl tím, že by přehlédl některé pro něj drobné nedostatky. Neosobní hodnotitel z Cermatu, který studenta nezná, by to mohl vidět jinak, a výsledná známka by byla možná horší,"vysvětlil Bouchal, co dalšího se mu na systému státních maturit nelíbí. I když je pravda, jak vzápětí zdůraznil, že ani Cermat není neomylný.

Loni například u státních maturit jeden z nejlepších studentů gymnázia, jedničkář, dostal za testy z češtiny čistou pětku. Ukázalo se, že jde o chybu. Vedení gymnázia vstoupilo do jednání s Cermatem, nakonec došlo k opravě hodnocení, nejen u onoho studenta, ale ještě několika dalších. Letošní testy hlavně z češtiny podle Bouchala navíc obsahují chyby.

„Je neuvěřitelné, že Cermat pravidelně do každé sady, ať už přípravné, nebo ostré, dodá 3 až 6 sporných a chybných úloh. Svědčí to o naprostém diletantismu autorů otázek, kteří testy za státní peníze vyvíjejí nějakých patnáct let. Podle tvrzení kolegů je takto špatná především čeština, matematika a cizí jazyky se kvalitativně pohybují na lepší úrovni," okomentoval ředitel letošní v některých bodech spornou úroveň maturit.

Zkouška z dospělosti na havlíčkobrodském gymnáziu se skládá stejně jako na jiných středních školách ze státní maturity písemné, a pak z maturity ústní, kterou studenti absolvují v období května až června.

Podle Bouchala si drtivá většina gymnazistů vybírá po maturitě další studium na některé vysoké škole. Úspěšnost těchto studentů při přijímacích zkouškách na vysokou je téměř stoprocentní.

„Největší zájem je tradičně o studia na Karlově Univerzitě v Praze , hlavně na medicíně, na ČVUT, studenti si dávají přihlášky na práva, ke studiu jazyků nebo na vysokou ekonomickou, protože vědí, že s pouhou maturitou na trhu práce moc velké šance nemají. Bohužel, ne vždy je úspěch při přijímacích zkouškách výsledkem jejich znalostí, ale  někdy i tím, jak je systém přijímaček na vysoké školy v současné době nastaven. Nároky na studenty výrazně klesají. Není problém, aby se na vysokou školu dostal dokonce i trojkař, což by tak před dvaceti lety bylo absolutně nemožné. Nemluvě o vysokých školách soukromých, tam je úroveň ještě nižší," povzdechl si Bouchal. Skutečně jen minimální počet studentů havlíčkobrodského gymnázia se po studiu vydá přímo do praxe hledat si zaměstnání.