Představa, že se nedočkají svého autobusu, cestující v Havlíčkově Brodě děsí. Hlavně ty, kteří městskými autobusy jezdí téměř denně. „Jezdím z Brodu do Perknova a zpátky hlavně na nákup, k doktorovi a s vnuky na kroužky. Nevím, jak bych to zvládla, kdyby nejel autobus,“ postěžovala si například Jana Doležalová.

Ten kdo šel pěšky, musel dávat pozor, aby neuklouzl.
Stávka autobusů a sněžných pluhů v Brodě: kdo šel pěšky, dával pozor na náledí

Situace městské hromadné dopravy není lhostejná ani mladším ročníkům jako je vysokoškolák Lukáš Beránek. „Ve špičce je centrum Brodu ucpané auty. Bylo by jich méně, kdyby lidé z Brodu používali spíš městskou dopravu, jenže ta musí fungovat. Takže za mě mají řidiči městských autobusů plno podporu,“ konstatoval.

Jedním z řidičů, kteří se rozhodli napsat výpověď, je řidič Stanislav Nehyba. „Práce mě sice baví, ale pokud se nezmění platové podmínky, musím odejít. Moc práce za málo peněz. K tomu nám snížili i příspěvky na stravné,“ řekl Deníku. Jak upřesnil, najít práci „za volantem“ nebude problém.

V současné době z městské hromadné dopravy v Brodě odešli tři řidiči, za které není náhrada. „Práce řidiče městské dopravy je náročná. Celý den je za volantem. Přitom máme plat jako v supermarketu. Nechci se dotknout zaměstnanců supermarketů, ale nikdo z nich asi nemá celý den za sebou autobus plný lidí, za které odpovídá,“ zdůraznil Nehyba.

Stejně nespokojený je i další řidič Pavel Duben. „Nelíbí se mi plat ani pracovní podmínky. Za měsíc řidič městské dopravy najezdí asi 226 hodin, od rána do večera a za to si odnese domu osmatřicet tisíc čistého,“ upřesnil s tím, že jinde u dopravních společností platy řidičů vypadají poněkud lépe. Jak zdůraznil, jsou řidiči u městské hromadné dopravy v Havlíčkově Brodě nespokojení už delší dobu, ale jejich stížnostem se nedostává sluchu.

Řidičů autobusů je nedostatek

Městská hromadná doprava v Havlíčkově Brodě je součástí Technických služeb města Havlíčkův Brod. Vedoucím střediska městské dopravy je Lubomír Hepner. „Seznámil jsem se s platovými podmínkami, které mají řidiči u různých konkurenčních dopravních společností, tyto poznatky jsem předal vedení a čekáme na výsledek. To je maximum, co v této věci mohu udělat. Naším cílem je samozřejmě řidiče městské hromadné dopravy udržet. Řidičů autobusů obecně, nejen u městské hromadné dopravy, je totiž trvalý nedostatek, stejně jako jiných odborných profesí,“ sdělil Deníku.

Technické služby jsou organizační složkou města Havlíčkův Brod. Podle starosty Zbyňka Stejskala jsou technické služby stejně jako městská doprava v kompetenci místostarostky Marie Rothbauerové. Ta odpověděla Deníku prostřednictvím tiskové mluvčí Aleny Doležalové. „Oficiální jednání k tomuto tématu je svoláno na tento týden. V tuto chvíli k této věci nejsme schopní sdělit podrobnější informace,“ informovala mluvčí.

Řidiče autobusů MHD dobíjení čipových karet zdržovalo.
Novinka v autobusech: jízdenku si cestující v Havlíčkově Brodě zaplatí z domu

Městskou hromadnou dopravu Brod potřebuje a stížnosti řidičů je třeba rychle řešit. V tom se shodují zastupitelé města bez ohledu na politickou příslušnost, koalici či opozici. „Slyšel jsem, že řidiči městské dopravy mají připomínky k platům i práci. Jestli se jejich stížnosti nezačnou řešit, bude to špatně,“ konstatoval zastupitel Jindřich Bárta (ANO 2011- Ženy za Brod). Stejně to vidí i zastupitel Jan Schwarz za Broďáky. „S řidiči městské dopravy je třeba jednat. Brod městskou dopravu potřebuje, řada lidí je na ní závislá,“ zdůraznil Schwarz.