Šoférů autobusů je ve městě málo, cítí se trvale přetížení a jsou nespokojení. Upozornil na to zastupitel Pavel Duben, řidič z povolání. „V první řadě jde o bezpečnost, když řidič sedí patnáct i šestnáct hodin za volantem. To je špatně,“ zdůraznil Duben na pondělním veřejném jednání zastupitelstva. Důvodem, proč řidiči v Brodě tráví za volantem tolik času, je nedostatek pracovních sil v městské dopravě. Duben i šéf technických služeb Václav Lacina nabídli možná řešení.

„Na Havlíčkobrodsku končí dopravní společnost Arriva,“ upozornil zastupitel Pavel Duben s tím, že někteří řidiči Arrivy, kteří pocházejí z Havlíčkova Brodu, by mohli najít práci za volantem městského autobusu. Podle Dubna v současné době městské dopravě vypomáhají důchodci.

Kolik lidé zaplatí za odpady, o tom bude v Brodě rozhodovat za rok už velikost popelnice. Ilustrační fotografie
Velká změna. Místo za hlavu budou lidé v Brodě platit odpady za dům a popelnici

Ti ale podle Dubna jezdí jen dopoledne, ostatní čas na linkách zbývá na kmenových řidičích MHD. „V současné době se skutečně potýkáme s podstavem řidičů v městské dopravě,“ potvrdil zastupitelům ředitel technických služeb Václav Lacina s tím, že se to technické služby snaží řešit náborem a inzeráty.

Protože počet řidičů je omezený, tím logicky podle Laciny dochází k přesčasům a vyššímu pracovnímu vytížení stávajících řidičů. „O situaci jednáme s odbory. Navrhujeme určité řešení a hledáme možnosti. Návazně na to řešíme i možnosti případného omezení dostupnosti MHD na linkách, které jsou nejméně vytížené, abychom řidičům ulevili," sdělil ředitel zastupitelům.

Městská hromadná doprava je pro Havlíčkův Brod důležitá, řada cestujících se bez ní neobejde.
Řidiči městské dopravy v Havlíčkově Brodě se bouří. Píšou výpovědi

Místostarostka Marie Rothbauerová, která má na radnici technické služby na starost, je o složité situaci v MHD informovaná. „Jsme v této chvíli v podstavu. Někteří řidiči jsou nemocní, jeden odchází, děláme vše pro to, abychom další řidiče získali,“ řekla zastupitelům místostarostka.

Například na facebooku města je neustále inzerát, kde technické služby nabízejí práci řidičům městské hromadné dopravy a slibují zaměstnanecké výhody jako příspěvek na stravování, pět týdnů dovolené a výhodné mobilní tarify i pro rodinné příslušníky.

Bourání ledové plochy v brodské Kotlině
VIDEO: Led ze stadionu zmizel, hokejisty v brodské Kotlině vystřídali stavbaři

Že ne každému majiteli řidičského průkazu se chce za volant autobusu, tomu se nediví například stavař Milan Liška z Havlíčkova Brodu. „Je to velká zodpovědnost, silnice jsou džungle, kde si každý jezdí jak chce. A jednání s lidmi je čím dál horší. Není výjimka, že cestující řidiče urážejí nebo ztlučou. Já bych takovou práci dělat nechtěl, ale omezení linek se asi cestujícím líbit nebude," prohlásil Milan Liška.

Napadení řidičů městské dopravy potvrzují i statistiky. Před osmi měsíci například v Mostě zbyli dva mladíci řidiče autobusu MHD do bezvědomí.

Mláďata veverek, která má nyní v péči záchranná stanice zvířat v Pavlově. Foto: poskytla Stanice Pavlov
Vichřice shodila v Brodě hnízdo veverek. Stanice v Pavlově hledá mláďatům kmotry

Řidiči městské dopravy v Brodě jsou nespokojení nejen s množstvím práce, ale i s finančním ohodnocením. O situaci v havlíčkobrodské městské dopravě informoval nedávno Deník na základě stížností některých řidičů, pro upřesnění informací v rámci objektivity kontaktoval Deník i vedení města a technické služby.

Nedostatek řidičů za volanty autobusů nemá jen Havlíčkův Brod. Podle odborníků hrozí Česku dokonce kolaps autobusových linek. Dopravci totiž marně shánějí profesionální řidiče. Snížení věkové hranice, kdy si může řidič sednout za volant autobusu už v osmnácti letech, poslanci zamítli.  Podle Tomáše Pelikána, předsedy Sdružení dopravních podniků ČR, by pomohla spíš volnější migrační politika.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Opravy v Dobrovského. Je to hrůza, stěžují si v Brodě chodci i podnikatelé

Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni