Není vyloučené, že se svah letos už  vůbec neotevře.

„Máme toho dost a obtěžuje nás to. Většina místních řidičů totiž nerespektuje vyznačenou objížďku a jezdí přes Stříbrné Hory starou silnicí. Ohrožují bezpečnost, my nemáme možnost tomu zabránit. Silnici nemůžeme zatarasit," stěžuje si starostka obce Stříbrné Hory Marie Kollariková.

Stará silnice je technicky nevyhovující, silniční vpustě jsou propadlé. Starostka se obává, že silnice dopravní zátěž nevydrží. Veškeré škody pak bude muset při opravách hradit obec. „Kalendářní termín sanace byl prodloužen do 15. prosince, ale původní lhůta prací je delší jen o týden. Práce budou probíhat tak, jak dovolí počasí. Doba, po kterou byly, nebo ještě budou práce přerušeny po zjištění skutečné situace na staveništi a provedení zkoušek podloží, se do lhůty nezapočítává," informuje Marie Tesařová z Ředitelství silnic a dálnic divize Jihlava.

Jen pro upřesnění, v tomto případě se jedná o strmý svah při vjezdu do obce ve směru od Přibyslavi. Stoupání končí až na louce pod vesnicí. Po svahu vede silnice I/19 z Přibyslavi do Havlíčkova Brodu.

Špatné geologické podmínky

Podle obyvatel Stříbrných Hor se práce na svahu vlečou hlavně proto, že se zde pracuje jen občas. „Občané si stěžují, že se na stavbě skoro nepracuje. Dělníci  jsou tam vidět jen ojediněle, pak není divu, že se práce vlečou," konstatuje starostka.

Podle ředitelky Tesařové za zdržení stavby mohou složité geologické podmínky. Po ověření stavu podloží kontrolními zkouškami byly zjištěny nevyhovující parametry zejména v místech, která byla v době provádění geologického průzkumu nepřístupná. Geologové nám to vysvětlují nepředvídatelným vlivem puklinové vody, která po jarních deštích vyvěrá ze svahu až se zpožděním několika měsíců, a navrhli taková opatření, aby její vliv byl eliminován tak, aby mohlo být dosaženo na podkladní vrstvě armovaného svahu předepsaných parametrů," vysvětluje ředitelka.

Jakmile bylo podle ředitelky Tesařové dohodnuto technické řešení, dodavatel, firma Porr a. s,pokračoval v provádění sanace.

„Termín dokončení teď bude velmi záležet na počasí. Uzavírka je povolena do 15.prosince 2013. Je to termín s rezervou a předpokladem, že práce budou muset být přerušovány v závislosti na klimatických podmínkách. Samozřejmě se nedá úplně vyloučit, že nastanou podmínky, kdy pokračování v letošním roce už nebude opravdu možné, ale dodavatel postupuje maximálním tempem. Podkladní vrstvy by měly být o víkendu dokončeny a zahájeny práce na armovaném svahu," zdůrazňuje ředitelka.

„Vůbec nás to nepřekvapuje. To je přece pro náš stát typické. Firma, která se uchází o zakázky, slíbí dokončení prací v nejkratším možném termínu za nejnižší možnou cenu. Jakmile se ale začne stavět, objevují se najednou různé vícepráce a stavební překážky, o kterých dřív nikdo nevěděl. Takže termín dokončení se prodlouží, stejně tak cena naroste několikanásobně. Všichni to tolerují, nikdo nepostihuje,"  komentuje situaci starostka Kollariková.

Představa, že by sanace svahu ve Stříbrných Horách byla prodloužena do příštího roku, děsí hlavně řidiče linkových autobusů. Ti, sotva se vzpamatovali z jedné objížďky v Dobré u Přibyslavi, mají na krku další, ještě náročnější. V současné době autobusy využívají složitou objízdnou trasu přes Hesov a Utín, která se v zimě může stát neprůjezdnou. „Ta objížďka je nebezpečná už dnes. Silnice je úzká, dvě auta vedle sebe sotva projedou. Nemluvě o tom, když se tady potkají najednou dva autobusy. Je otázka času, kdy se tam něco stane," varují řidiči autobusů. Událost z minulého týdne jim dává za pravdu. Na znečištěné vozovce u Utína došlo ke srážce osobního auta s autobusem.