Rally závody modelů soutěžních automobilů řízených rádiem jsou českou raritou,  ve světě se jezdí podobné závody pouze na okruzích. A co víc, u nás se rally těchto aut jezdí na různých površích, konkrétně oblastní šampionát klubu RC Rally Tábor se skládá z deseti závodů a ty mají povrchy od ledu přes asfalt, dlažbu, šotolinu po umělou trávu.

„Závody těchto vozů mají svá přísná pravidla, především to musí být rádiem řízené polomakety skutečných rally automobilů v měřítku   1 : 10 s elektromotorem a pohonem na všechna čtyři nebo jen dvě kola, podvozek je vlastní konstrukce," vysvětlil  ředitel soutěže Václav Baloun.

Se skutečnými soutěžními automobily toho mají jejich menší bratříčkové mnoho společného. Například i u malých vozů se mění pneumatiky, převody a tlumiče se nastavují podle podmínek jednotlivých závodů a i v tomto případě mají mechanici, kterými jsou sami řidiči, během soutěže mnoho práce.

Všechna tato auta jsou také opravdovými krasavci.

Každá soutěž má více jízd, podle rally soutěží řečených rychlostních zkoušek, ta světelská jich měla devět, když jejich průměrná délka byla 800 metrů s kombinovaným povrchem asfalt, dlažba. Z toho vyplývá, že absolvování takové soutěže je docela fyzicky náročné, když například ve Světlé musel každý řidič se svým vozem absolvovat více než sedm kilometrů, a to v docela svižném tempu. Vždyť na rovinkách auta dosahují rychlosti až 30 kilometrů v hodině a jednotlivé jízdy absolvují průměrnou čtrnáctikilometrovou rychlostí.

Do každé jízdy startují řidiči se svými vozy v minutových intervalech a dosažené časy měří časomíra na tisícinu vteřiny.

Toto modelářské odvětví je sportem, který vedle technické zdatnosti a zručnosti, nutné pro ovládání aut na trati, rozvíjí i fyzickou kondici, nezanedbatelné je i to, že se provozuje na čerstvém vzduchu.

A kdo jsou ti blázni v tom nejkrásnějším slova smyslu, kteří se honí s vysílačkou za auty? Tatínkové, jejich ratolesti, a je jedno zda kluci nebo holky, jezdí i starší senioři, prostě věk není rozhodující.

Ve Světlé startovaly i tři dívky, jednou z nich byla desetiletá Kateřina Jarošová s vozem Lancia Delta ze Zálesí u Horní Krupé, která dokončila závod na 32. místě.

Na otázku, co si dovede u svého auta opravit nebo seřídit, odpověděla: „Sama si umím vyměnit kola i baterii, jinak mi servis dělá taťka, který také závodí."

Po skončení Rally Světlá stáli na pomyslných stupních vítězů: 1. Jan Brich s vozem Mitsubishi Lancer (Praha), 2. Aleš Čejchan s Fordem Fiesta (Smrčí u Semil), 3. Jiří Hadrava s Fordem Focus (Český Krumlov). Soutěž juniorů do 13 let vyhrál Martin Čejchan ml., který jel stejně jako jeho otec s Fordem Focus.

Jiří Víšek