Trhliny, koleje, rez na římsách mostu a díry. Silnice první třídy 34 na severovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu je stará. Řidiči se mohou už teď připravit na dopravní komplikace. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ji totiž chce opravit. Úsek dlouhý skoro tři kilometry zrekonstruuje po etapách. Podle názoru některých havlíčkobrodských zastupitelů je celý severovýchodní obchvat nešťastný, a spíš než ozdravit, potřebuje posunout o kus dál.

Nyní má ŘSD nabídky již od čtyř firem, které chtějí silnici na severovýchodním obchvatu opravit. Práce začnou, až budou silničáři znát vítěze výběrového řízení.

Ve Šmolovech chtějí obchvat kvůli husté dopravě, ale nemohou se shodnout kde a jak.
Komplikace pro obchvat Brodu: zastupitelé se stále nemohou shodnout, kudy povede

Odborný průzkum ukázal, že opotřebení silnice odpovídá jejímu stáří, stavěla se zhruba před dvaceti lety. „Objevili jsme vážné poruchy - počínající hloubkovou korozi, trhliny podélné i mozaikové, velké množství příčných trhlin, vysprávek, místy se dokonce začínají vyjíždět koleje,“ popsal stav silnice Martin Buček z komunikačního týmu ŘSD.

Pravdou ale je, že silnice je extrémně zatížená dopravou. Podle zastupitele Jana Schwarze je celý severovýchodní obchvat nepovedený. „Vede zastavěným územím a v budoucnu si žádá nejen opravu, ale celkový přesun dál od města,“ poznamenal.

Severovýchodní obchvat spojuje výpadovky na Žďár nad Sázavou a Pardubice s hlavním tahem na Kolín. Měl ulehčit dopravě na Žižkově ulici. Že je dneska silnice až neskutečně přetížená, což se odráží na jejím stavu, potvrzují i samotní řidiči. „Severovýchodní obchvat je vlastně obyčejný průtah. Dopravu, která tam dneska jezdí, nestačí pojmout,“ myslí si profesionální řidič Petr Fiala z Havlíčkova Brodu.

Severovýchodní obchvat

Otevřen v roce 2003, vede po něm silnice I/34

Severovýchodní obchvat spojuje výpadovky na Žďár nad Sázavou a Pardubice s hlavním tahem na Kolín. Měl ulehčit dopravě na Žižkově ulici.

Silnice potřebuje nový asfalt, opravy ostrůvků, odvodnění, nová svodidla, nové dopravní značení

Když naposledy před šesti lety odborníci provedli na průtahu sčítání, ukázalo se, že tamtudy projede skoro deset tisíc aut za den. Není se proto čemu divit, že silničáři chtějí povrch opravit.

„A to v celé šířce dvou jízdních pruhů a zpevněných krajnic,“ poznamenal Buček. V celém úseku severovýchodního obchvatu dělníci obnoví tři hutněné asfaltové vrstvy kromě mostu a místně ošetří trhliny na odfrézovaném povrchu podkladní vrstvy. „Kde to bude aktuální stav vyžadovat, provedou i sanaci podkladní vrstvy. Pracovat se bude rovněž na úpravě stávajících ploch dlážděných ostrůvků a odvodňovacího proužku z betonové dlažby u okružní křižovatky Žižkovy ulice,“ upřesnil Buček.

Oprava čeká římsy na mostě přes biokoridor pod ním a římsy jednotlivých propustků pod komunikací. Ty nechá ŘSD vyčistit stejně jako stávající uliční vpusti podél obrubníků v zastavěném území a na okružní křižovatce. V úseku bez obrub zajistí stavební firma obnovu nezpevněných krajnic na obou stranách.

Oprava je plánovaná na etapy, po obchvatu tedy budou moci auta jezdit. „V místě prací je plánovaný kyvadlový provoz řízený semafory,“ přiblížil Buček. A kdy se s rekonstrukcí začne? „To závisí na tom, jak dopadne výběrové řízení,“ nastínil dále.

Severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu čeká v budoucnu ještě další velká změna. Vybudování přeložky za stovky milionů korun dál od domovní zástavby s pomocí obřího mostu na pilířích nad areálem brodských technických služeb. S tím počítá ŘSD tak za osm let. Teprve, až se zprovozní jihovýchodní obchvat.