Protihluková stěna kolem dálnice D1, o kterou místní samospráva bojuje více než deset let, by se měla na tomto úseku dálnice stavět už příští rok.

„Protihluková stěna Slavníč je součástí dokumentace pro stavební povolení akce D1 modernizace – úsek 12, EXIT 90 Humpolec – Exit 104 Větrný Jeníkov. Protihluková stěna bude realizována jako součást této stavby. Technické řešení je projednáno a odsouhlaseno Krajskou hygienickou stanicí Vysočina a zástupci obce Slavníč. V současné době probíhá výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace pro provádění stavby. Zahájení realizace stavby se předpokládá v letech 2015-2016," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), Nina Ledvinová. „Už ani nemám chuť na zprávy z ŘSD nějak reagovat. Mám pocit, že si z nás úřady dělají legraci, protože jsme obdrželi informaci, že Slavníč byla zařazena na úsek třináct, nikoliv dvanáct," povzdechl si starosta Slavníče Petr Matoušů. Jak upřesnil, v současné době se na dálnici D1 už čile staví.

Stavba se odsouvá už celá léta

„Jenže se teď opravuje jeden úsek dálnice D1 od Větrného Jeníkova na Jihlavu a druhý  od Slavníče směrem na Humpolec. Přímo u Slavníče se neděje nic. Slavníč opět zůstala ve vzduchoprázdnu. Páni úředníci opět Slavníč vynechali, není to poprvé. Stavba protihlukové stěny se u nás odsouvá už celá léta. Teď se posunula opět o další rok," říká starosta.

Teď se stavba posunula opět o další rok. Starosta Petr Matoušů to vnímá jako nové zklamání. „V televizi se ve zprávách zástupci ŘSD chlubí, jak velký úsek dálnice D1 se opraví, tak proč se už konečně nezačne stavět u Slavníče stěna. Jsme z toho věčného a zbytečného dohadování  unaveni a znechuceni," konstatuje  starosta. Hluk z dálnice D1 a především z mostu, který vede skoro  nad obcí, je neúnosný. K charakteristickému rámusu se přidávají silné rány od mostní konstrukce. Naměřené hodnoty hluku ve dne i v noci přesahují normu, ale nic se neděje. Hygienik totiž dal správci komunikace, Ředitelství silnic a dálnic ČR, výjimku, která umožňuje dál komunikaci provozovat bez povinnosti stavět stěny.

Nejen Slavníč trpí

Jenže výjimka už skončila v roce 2009. ŘSD ČR stavbu stěny neustále odkládá. Nejdřív s tím, že na stavbu nejsou peníze, nyní slibuje, že stěna bude zahrnuta do celkové rekonstrukce D1.

Slavníč není  jediné místo, kde obyvatelé trpí hlukem a zvýšeným provozem na dálnici.  Velké Meziříčí na Žďársku se proti ruchu z dálnice chrání protihlukovou stěnou, tu chtěli zastupitelé města  už v roce 2008 prodloužit. Obyvatelé Velkého Meziříčí jsou proti rámusu z dálnice chráněni jenom částečně, protihluková stěna končí před dálničním mostem, dál směrem na Brno zatím nepokračuje, zastupitelé města to ale chtějí změnit.

Také Velkobítešští radní si od nastávající rekonstrukce dálnice slibují, že díky ní se sníží hluk ve městě. Ten obtěžuje především obyvatele okrajových čtvrtí a některých místních částí. Podle místostarosty Tomáše Kučery je současná hlučnost frekventované D1 ve Velké Bíteši neúnosná. Ředitelství silnic a dálnic ale slíbilo úseky, kde by i po opravě silnice byly naměřeny nadlimitní hodnoty hluku, vybavit protihlukovými stěnami. „Modernizace dálnice nyní neřeší cíleně protihluková opatření. Až bude ale rekonstrukce hotova, nechá Ředitelství silnic a dálnic provést měření hladiny hluku provozu. V návaznosti na výsledky těchto měření nechá pak ředitelství postavit protihlukové stěny tam, kde bude naměřen větší hluk, než je podle norem přípustné," vysvětlil místostarosta Kučera. Rámus z dálnice trápí i obyvatele obce Ruda s místní částí Lhotka, která leží na „staré dálnici," na silnici II/602. Nastávající opravy úseku Lhotka Velká Bíteš se vesnice bezprostředně týkají. Ochranná stěna má být postavena rovněž tam.