Město už ovšem dříve proslavil Martin Maxmilián Goltz, nikoli náhodou po něm nese jméno.
„Tady musím skromně konstatovat, že objev některých Goltzových činů je především moje zásluha," řekl hrdě Pavel Kopecký a ve svém tradičním prvomájovém proslovu tentokrát císařského polního zbrojmistra představil jako největšího hudebního velikána všech dob. Od Goltze totiž podle Kopeckého neopisoval nikdo menší, než Wolfgang Amadeus Mozart. Hudební génius několikrát cestoval mezi Vídní a Prahou, jízda kočárem trvala tři dny a Mozart na trase dvakrát nocoval. Poprvé v Moravském Krumlově, podruhé údajně v Čáslavi. Přesto do Prahy přijížděl značně unavený a ospalý.
Probdělé noci nad partiturami
„Podařilo se mi objevit, že Mozart nenocoval v Čáslavi, ale v Golčově Jeníkově. Oči však u nás nezamhouřil. Celou noc studoval a opisoval Goltzovy partitury. Tak vlastně vznikla Symfonie D dur – Pražská. Název vychází z prvního provedení skladby 19. ledna 1787 v pražském Nosticově divadle a lze ji chápat jako hold Praze," tvrdí Kopecký. Proč ovšem tato symfonie neměla menuet? – Podle Kopeckého se tak stalo proto, že Mozart opsal Goltzovu symfonii, také D dur, symfonii Jeníkovskou z roku 1636. Goltz ji zkomponoval z radosti nad pobělohorským ziskem jeníkovského panství, a protože byl válečník a nikoli tanečník, menuet do symfonie nezařadil.
Samá falza
„Tato skutečnost Mozartovi při opisování unikla a po úspěšné premiéře ji vydával za vlastní tvůrčí záměr. S odůvodněním, že v tak závažné skladbě nemůže být místo pro taneční formu," uvádí golčovojeníkovský starosta.
A co soudí o opeře Kouzelná flétna? „Její předehra je místy dramatická, hudební kritici ji považují za vyzrálé Mozartovo dílo, v němž se střídají lidové motivy dobra a zla. Ovšem předehru Mozart opsal z velkolepé Goltzovy opery Dobytí Severního pólu. Náš skladatel v ní mistrně střídá okamžiky radosti a štěstí nad překonáním nástrah nebezpečné cesty se smutkem, utrpením, tragédiemi, které výpravu postihly," prohlásil Kopecký. S více či méně hodnověrnými argumenty doložil, že rovněž melodie opery Don Giovanni o životě a smrti svůdníka žen Dona Juana (světová premiéra v Praze 29. října 1787) Mozart bez skrupulí převzal z velkolepé Goltzovy opery Třicetiletá válka.
Pavel Kopecký za padělek ještě označil komickou operu Figarova svatba. Přinejmenším její předehra je podle jeho úsudku nápadně podobná předehře ke Goltzově opeře Velké, širé lány. Historická exkurze přednesená před Goltzovou tvrzí z roku 1560, poslední výškovou tvrzí v české architektuře, může připomínat vyprávěnky legendárního Járy Cimrmanna. Buď jak buď, první muž Golčova Jeníkova má schopnost vtipné nadsázky, i když mluví v dobře padnoucím obleku a v košili s kravatou, umí odložit škrobenost radničního konšela a poněkud jinak přiblížit zajímavou historii „svého" města.
Ivo Havlík