„Osvětlení cyklostezky Ždírec nad Doubravou – Krucemburk, to je nekonečný příběh,“ konstatoval starosta Ždírce Jan Martinec. Jak upřesnil, požadavky Správy CHKO Ždárské vrchy jsou velice těžko uskutečnitelné. „Navíc jsou v rozporu s právní úpravou řešící bezpečnost silničního provozu,“ podotkl starosta. Oč se jedná, o tom psal již jednou Havlíčkobrodský deník. Zajistit bezpečnost cyklistů na stezce do Krucemburku pořádným osvětlením chce město Ždírec nad Doubravou, ekologové jsou ale proti.

Světlo ruší krajinu

Osvětlení podle nich naruší ráz krajiny. Jak zdůraznil starosta, osvětlení cyklostezky požadovali občané Ždírecka již v roce 2014, protože na cyklostezce došlo k několika vážným nehodám. „Správa CHKO Žďárské vrchy (CHKO) návrh projektu zamítla s odůvodněním, že navrhované šest metrů vysoké stožáry veřejného osvětlení naruší krajinný ráz,“ sdělili starosta Martinec.

Pod stanoviskem Agentury ochrany přírody a krajiny ČR ze 30. května 2016 adresované firmě Citelum, která měla osvětlení na cyklostezce zajistit, je podepsán Václav Hlaváč, ředitel CHKO. Uvádí se v něm: „Řada 29 kusů šestimetrových, respektive 41 kusů čtyřmetrových sloupů veřejného osvětlení nepřijatelně vysoko převyšujících úroveň silnice by zcela jistě změnila výraz obou komunikací a pohled od krajin. V nočních hodinách by veřejné osvětlení způsobovalo světelné znečištění krajiny."

„Výsadbě nových stromu podél silnice, kterou ochranáři požadují, brání legislativa, která neumožnuje novou výsadbu místo skácených stromu, a to z bezpečnostních důvodů. Výsadbě v těsné blízkosti cyklostezky zase brání telefonní kabely položené kdysi podél stezky. Výsadba několik metru od stezky směrem do pole se logicky zase nelíbí zemědělcům,“ popsal situaci starosta a dodal, že díky intenzivnímu jednání vedení města s CHKO a projektanty se snad nějaké přijatelné řešení najde.

Další cyklostezka má vést podél Chotěbořské ulice směrem na Sobíňov. Má být široká tři metry, včetně veřejného osvětlení. „Vše je připraveno, bohužel díky obstrukcím spolku Tília Thákurova z Prahy nejsme schopni docílit povolení skácení několika bříz a topolů podél silnice, které stavbě překáží,“ popsal situaci starosta. Již více než jeden rok jedná město střídavě s Krajským úřadem Kraje Vysočina a Českou inspekcí životního prostředí, nově navíc s Ministerstvem životního prostředí o možném kácení a náhradní výsadbě stromu, zatím bezvýsledně. „Získání povolení ke kácení stromu se tak prodlužuje a reálně hrozí, že na jaře již nebude možné stromy pokácet a celá stavba se opět oddálí minimálně o půl roku,“ konstatoval starosta.

Kácet prý není třeba

„Myslím, že kácení stromů v této lokalitě je zbytečné, cyklostezka může vést jiným směrem. Bojím se, že jde o klasickou situaci, kdy město chce utratit peníze za každou cenu bez ohledu na přírodu,“ vzkázala inženýrka Marie Jelínková ze spolku Tília. Jak vysvětlila, považuje se za obránce přírody. Sice žije a pracuje v Praze, ale k Vysočině má vztah a dodala: „Příkladů brutálně tupých projektů cyklostezek z blízkého okolí mohu dodat hned několik. Třeba zničení remízu s bohatou vegetací u Žďáru nad Sázavou za účelem vybudování asfaltové dálnice s umělým osvětlením v polích. Všechny tyto počiny, bez výjimky jsou podporovány Správami CHKO, které mají v souladu se zřizovacími dokumenty v prvé řadě dbát ochrany krajinného rázu.“

Poslední případ je cyklostezka ve směru hřbitov Horní Studenec – Údavy. „Příprava stavby je přerušena díky tomu, že římskokatolická církev zažalovala Státní pozemkový úřad za nevydání části pozemku v katastru Horní Studenec. Žaloba je u soudu a řešení v nedohlednu,“ vysvětlil starosta Martinec.